Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: "Företag ser konsumenter som medborgare."

Nätet erbjuder idag en direkt och global demokrati. Alla får komma till tals, utan att de åsikter som förs fram filtreras genom politiker som behandlar människor som plånböcker.
Det skriver Mats Hansson, idéhistoriker.

Medan politiker allt mer vädjar till människor som vill ha mer för egen del, vädjar företag till dem som bryr sig om andra. Och medan politiker allt oftare ser medborgare som konsumenter, ser företag konsumenter som medborgare.
Politiker ser allt mer till plånböcker och allt mindre till visioner. Jobbar du inom vården försöker vänstern locka dig med budskapet att Sverige bör satsa mer på den offentliga sektorn. Är du småföretagare försöker Centern locka dig med reformer som underlättar för din verksamhet.
Sverigedemokraterna satsar på att etsa in ett falskt dilemma: antingen tar vi hand om ”våra egna” eller så tar vi hand om ”de andra”. Vi måste således välja mellan att lägga pengarna på att ge ”våra äldre”, som slitit hela livet, en dräglig tillvaro och att ge pengarna till ”de andra”, invandrarna, som inte har gjort sig förtjänta av dem på samma sätt.
Pressbyrån är ett av de företag som väljer att inte bara att vädja till plånboken.
Företaget, som tveklöst vill maximera sina vinster, vänder sig i sin marknadsföring till människor som engagerar sig i samhällsfrågor. Så skedde till exempel under årets Pridevecka i Stockholm. Då handlade det om mångfald och rätten att vara olika. Pressbyrån tog tillfället i akt och tog ställning för HBTQ-personer som förödmjukas, förtrycks och blir illa behandlade.
För att uppmärksamma HBTQ-personers situation i världen och hylla Pridefestivalen bytte ett av Sveriges äldsta företag alltså namn under en veckas tid. När Pressbyråns skyltar ersattes med ”Bögbyrån”, ”Flatbyrån”, ”Queerbyrån” och ”Homobyrån” tog kedjan på ett humoristiskt sätt socialt ansvar.
Pressbyråns aktion ingår i en större rörelse:
Bort från tanken på människan reducerad till ett enda kön och bort från homo economicus, till en syn där människor har regnbågsflaggan i hjärtat och inte alla skillnader plattas ut, där den enskilde har många val och möjligheter att uttrycka sig.
Pressbyrån är bara ett av många företag som tar ett samhällsansvar. Företag sponsrar, donerar, erbjuder vård och uppmuntrar sina anställda att idrotta. Många företag inser också att handel med ekologiska varor är något som är lönsamt idag. Det finns hela sajter som försörjer sig på att hålla koll på hur miljövänliga olika produkter är.
Konsumentmakten har aldrig varit starkare än nu, i en tid där varje köp snabbt förvandlas till en röst som tar större eller mindre ansvar för samhället ur ett miljömässigt, socialt och etiskt perspektiv.
Nätet erbjuder idag en direkt och global demokrati. Alla får komma till tals, utan att de åsikter som förs fram filtreras genom politiker som behandlar människor som plånböcker.
På nätet kan vi ständigt och allt bättre kolla upp vart pengarna går och göra välgrundade val. Vi kan jämföra, läsa på, kommentera och hitta skandaler, se om företag har stor klimatpåverkan eller om deras produkter är farliga för vår hälsa. Det är upp till var och en. Vi röstar i varje köp och även när vi avstår från att köpa något.
Vi måste hela tiden fråga oss: Vad är det vi köper, vad är det för värld vi vill ha? Vill vi ha företag som utnyttjar människor i tredje världen? Vill vi ha företag som stöttar HBTQ-personer?
Det är vi som bygger världen, inte politikerna som leder oss.
Att vi bara röstar vart fjärde år är en myt som politiker tjänar på att sälja in.
Själv är jag trött på att bara ”ge” min röst i valurnan. Jag vill göra min röst hörd i varje val jag gör.
Mats Hansson
Mats Hansson har en master i idé- och lärdomshistoria och bor i Lund. Han har skrivit boken Myten om Narcissus – en språkopera.
Gå till toppen