Självklart fortsätter utvecklingen av fler och nya säkerhetssystem som varnar, bromsar och styr bilen.Och lika givet går den gröna utvecklingen vidare. Nu bredare och lite fortare för att möta de kommande lagkraven om koldioxidutsläpp inom EU.I stort sett alla tillverkare följer strömmen med alla eller några modeller. Som ren elbil eller någon form av hybrid, där en elmotor assisterar förbränningsmotorn för att kapa förbruknings- och utsläppstopparna.BMW slår på stora trumman i sin monter med elbilen i3, som lanseras inom kort, och laddhybriden i8, som kommer nästa år. Samtidigt blir storstadsjeepen X5 också hybrid.Mercedes elektrifierar sitt flaggskepp S-klass. Som laddhybrid ska den kunna köras upp mot tre mil på ren el.Volkswagen presenterar elbilsversioner av lilla Up och storsäljaren Golf, plus Golf som Sportsvan, ersättaren till Golf Plus, än så länge som konceptbil.Men allt är inte grönt, men ändå lite.Audi visar värstingen Nanuk Quattro med V8-motor på 700 hästkrafter. Eftersom konceptbilen är en laddhybrid blir förbrukningen 0,25 liter/mil, enligt Audi.Det finns fler muskelbilar i de elva hallarna med tusen utställare på en kvarts miljon kvadratmeter. Där ska uppåt miljonen besökare vandra runt 12-22 september sedan först 12 000 journalister från hundra länder tittat, känt och provsuttit nyheterna idag och i morgon.Många hamnar som vanligt i Ferraris monter där journalister och besökare kommer att stångas, svära och svettas i strålkastarvärmen runt 458 Speciale med en V8-motor på 596 hästkrafter, som skickar skönheten från noll till hundra på tre sekunder blankt.Porsche kontrar med hybriden 918 Spyder med en V8-motor på 608 hästkrafter som med två elmotorer på 279 hästkrafter ihop ger en effekt på 880 hästkrafter och en förbrukning på 0,33 liter/mil.Prislapp: Sex miljoner kronor. Den dyraste Porschen någonsin. Fast det gäller att sno sig för den som är spekulant. 918 Spyder ska bara tillverkas i 918 exemplar.Alla har ju väntat på kinesernas intåg på den europeiska marknaden. De gick ut hårt för några år sedan, men i Frankfurt finns bara Changan representerad med stadsjeepen CS75, som tagits fram i samarbete med Ford, Mazda och Suzuki, på ovanvåningen i Volkswagen-koncernens hall.Kinesiskägda Volvo är givetvis också på plats i monter B02 i hall 5.Volvos dragplåster är Concept Coupé, en 4,5 meter lång. tvådörrars laddhybrid med en bensinmotor som driver framhjulen och en elmotor som sköter bakhjulen.Konceptet, som en del tror är en försmak av en kommande C60, ska föra tankarna till klassiska P1800 och ge försäljningen en kick uppåt i Kina om den blir verklighet.Nyfikna ögon lär den smäckra Volvo-coupén i alla fall locka i regniga, höstkyliga Frankfurt bland alla gröna, säkra och kraftfulla nyheter
Läs för 0 kr i en månad.
Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Alla nyheter på sydsvenskan.se
- Nyhetsappen med pushnotiser
- Nyhetsbrev med senaste nytt