Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Glutenstopp ska ge muskler

Redhawks fick en smakstart på säsongen. Kanske var det tack vare spelarnas nya matvanor: rikligt med grönsaker och minimalt med bröd och pasta.
– Det är många som har höjt på ögonbrynen, medger mannen bakom förändringen, fystränare Freddie Sjögren.

Bild: Foto: Lars Cardell
En syn på frukt- och gröntavdelningen i en livsmedelsaffär tidigare i år: En flock hockeyspelare tar följe på en expert som berättar om olika rotfrukter och grönsaker.
Den tid när ett rejält lass pasta var belöningen efter ett hårt träningspass är förbi. Denna säsongen är det kött och grönsaker som gäller i Redhawks-lägret.
– Vi har tagit bort glutenkolhydraterna som finns i bröd och pasta, säger Freddie Sjögren.
– Samtidigt försöker vi att inte vara rädda för fett i maten.
Det låter som en klassisk LCHF-diet, men Sjögren biter tillbaka när termen kommer på tal.
– I Sverige är vi jätteduktiga på att klassa in kosthållning i olika fack. Jag vill undvika det. För mig handlar det om att välja ut bra livsmedel och försöka undvika skräpmaten.
Genom omställningen hoppas han att spelarna ska orka mer och bli bättre tränade än de någonsin varit. För många, däribland bröderna Rasmus och Calle Andersson, har det varit en omställning.
– Jag har alltid haft som rutin att käka köttfärssås och spagetti halv fyra på matchdagarna. Nu får det bli köttfärssås och sallad, sa Calle Andersson i gårdagens Sydsvenskan.
Freddie Sjögren är nöjd med att hans recept har gått hem hos spelarna.
– Många tror att det enda man får energi ifrån är pasta. Då har man inte hela bilden klar för sig, konstaterar han.

Malmös tallriksmodell

Spelarna uppmanas att undvika bröd och pasta och istället ersätta det med sallad, grönsaker, rotfrukter och vildris.
Som mellanmål har mackor bytts ut mot riskakor, ekologiska korvar och fet yoghurt.
Här är lite av den respons som Freddie Sjögren har fått från spelarna:
Minskad huvudvärk/migrän.
Bättre återhämtning.
Större andel muskler av kroppsvikten.
Minskade magproblem.
Gå till toppen