Kultur

Två sidor av djuriska mönster

”We found love in a hopeless place”. Elastic Gallery. T o m 5/10.”Federsee”. Johan Berggren Gallery. T o m 5/10.

I höst delar galleristerna Ola Gustafsson och Johan Berggren på två stora lokaler vid Drottningtorget i Malmö. De två första utställningarna är bra var för sig, men förstärker också varandra på ett oväntat sätt.
På Elastic presenterar Ditte Ejlerskov ett stort projekt som kretsar kring r&b-stjärnan Rihanna, och framförallt hennes kläder. I en lång serie verk har hon målat av press- och paparazzibilder i hyperrealistisk stil, medan hon i ett antal större målningar har zoomat in vissa mönster och detaljer, som hon sedan stiliserat till det abstraktas gräns.
Galleribesöket utvecklar sig till en jakt på visuella ekon mellan tidningsbilderna och de stora mönstermålningarna. En svartvitrandig halsduk från en jäktig nattbild återkommer i den strama och minimalistiska ”The Striped Painting”. De röda lackbyxorna som glimtar till i nederkant av ”The Givenchy Paparazzi Escape” blir huvudmotivet i ”The Red Pants Painting”. Med en utsökt placerad reflex lyckas Ejlerskov förmedla en perfekt känsla av det blanka och glättiga materialet.
Detta fokus på mönster får mig att tänka på Jacob Dahlgren, som just gjort jakten på ränder i det offentliga rummet och på kläder till en konstart. En annan parallell som känns relevant är Sonia Delaunay och hennes stormönstrade plagg och målningar från 1920- och 1930-talen.
På Johan Berggren Gallery visar John Skoog en film om en festival i södra Tyskland. Iförda dystra masker och grova dräkter med djur- och landskapsmotiv rövar ett gäng mytologiska gestalter bort borgmästaren och stadens nycklar. Det framgår att det inte är fråga om någon karnevalsartad folkfest, utan en rit med djupare symbolisk innebörd.
I Berggrens gamla lokaler på Ehrensvärdsgatan vid Värnhemstorget fortsätter utställningen med närstudier av festivaldräkterna.
John Skoog har skannat av tyget och presenterar bilderna som om de vore målningar. Det är otroligt snyggt gjort, och det är här, i tyget, som de båda utställningarna förenas.
Ditte Ejlerskov har tagit mönster från avfotograferat tyg och omvandlat dem till målningar. John Skoog har gjort fotografiska bilder av bemålat tyg.
På ena sidan av det mönstrade tyget står Ejlerskov med sin pensel, på den andra står Skoog med sin kamera och skanner.
Gå till toppen