Kultur & Nöjen

Operorna ger honom spel

Opera som standup. Med trombonspel och notställ som älskar med varandra.
Malmöartisten Elias Faingersh mixar gärna klassisk musik med humor och scenutspel. Nu tänker han avslöja sanningen bakom ”Carmen”, ”Tosca” och ”La traviata”. Sin sanning.

Trombonisten Elias Faingersh älskar att kombinera musik med humor och agerande.Bild: Foto: Lars Brundin
– Man förstår ju aldrig vad de sjunger i operorna, säger Elias Faingersh. Tio vokaler på rad och så en konsonant på slutet. Alla talar bara om vacker musik, vackra kläder och starka känslor, men ingen fattar egentligen något av vad de sjunger om.
– Och så fort en kvinna är inblandad i en opera så dör hon, utdraget och plågsamt.
Detta måste bero på att kompositörerna låg i skilsmässor när de skrev sina operor, konstaterar Elias Faingersh med glimten i ögat.
I sin nya föreställning tar han upp fem berömda operor.
– Humorn är nummer ett i ”Faingersh Off the Opera”, men pianisten Akane Kusakabe och jag spelar också de mest kända ariorna, exakt som de är skrivna. Däremot blir det ingen sång från mig, det vore som sagt ändå meningslöst.
Hur var det nu till exempel med Floria Tosca, varför skulle en så självsäker och självupptagen kvinna plötsligt begå självmord genom att hoppa från en balkong? Elias Faingersh och medförfattaren Keren Klimovski tittar med nya ögon på Toscas familjesituation och finner bland annat en typisk italiensk familj som lockar till sig polisen på grund av sitt högljudda bråkande.
Att handlingen i äldre operor är obegriplig hänger ihop med hur de kom till, resonerar Faingersh.
– Kompositören kom med sin nya opera till teaterchefen. Som sa ”min fru är sopran och ska ha en stor roll, liksom min svåger som är bas”. Dessa två började lägga sig i själva musiken – ”det går för högt där”, ”det går för lågt där”, ”arian är för kort”, ”jag vill ha en aria till”. Alla skulle få glänsa.
– Orkesterchefen hade synpunkter på att hans orkester var för stor eller för liten för musiken.
Summan av detta var att kompositören tvingades skriva om och skriva om och kom längre och längre bort från logiken i den ursprungliga historien.
– Den enda information om handlingen vi i publiken nu får är ett program som vi läser på tre minuter. Men melodierna fastnar, trots att vi inte vet varifrån de kommer. Det är plågsamt att ha dem snurrande runt i huvudet, men vi kan inte kolla upp dem på datorn, eftersom vi inte har texterna. Vi driver mycket med detta.
Elias Faingersh räknar med att både operahatare och operaälskare ska älska den nya föreställningen.
– Vi skojar med just de små sakerna och detaljerna, inte minst musikaliskt, som människor som kan opera kommer att uppskatta.
Nog för att den klassiskt skolade trombonisten Faingersh har spelat sin beskärda del av symfonier och trombonkonserter. Men han trivs bäst med att även agera och släppa fram komiken, vilket han gjort i sina varianter av ”Hamlet”, ”Den fula ankungen” och ”Romeo”.
– Som musiker har jag alltid känt att jag vill vara solist. Men mycket av solomusiken för trombon är modern och jag insåg att publiken ofta inte förstår nyskriven musik. Och jag vill att de som sitter där ska trivas och känna att de fått något för pengarna.

Elias Faingersh

Vad? ”Faingersh Off the Opera” av Elias Faingersh och Keren Klimovski, med Faingersh och pianisten Akane Kusakabe på scenen. Regi: Sture Ekholm.
Var? På Palladium i Malmö.
När? Denna lördag kl 20 samt den 11 oktober. Även på Bastionen den 2, 23 och 24 november samt den 8 december.
Elias Faingersh? Trombonist och estradör bosatt i Malmö. Gör scenföreställningar där klassisk musik, humor, agerande och stand up kombineras.
Gå till toppen