Kultur & Nöjen

För friheten med hiphop

I Mellanöstern är hiphop fortfarande farligt. Livsfarligt, om man som artist stöter sig makten.
I kväll spelar hiphopaktivister från Libanon, Syrien och Egypten på Moriskan.

Mohamed El Deeb, rappare från Kairo som står på Moriskans scen i kväll.
Mohamed El Deeb landade nyss från Kairo. Fast det är långt ifrån första gången han är i Europa eller ens Sverige. Hans politiska poesi och hiphop har de senaste åren tagit honom långt.
– Jag arbetade som finansanalytiker innan. Tjänade bra med pengar. Men så kände jag ”det här är ju inte mitt jobb”. Och så bytte jag spår, berättar ”Deeb”, som artistnamnet lyder.
Poesi är viktigt och uppskattat i arabisk kultur. Och det är som gatupoet Deeb ser sig och sitt ursprung.
– Jag älskar nya ord, hitta metaforer. Hiphop står för språklig frihet för mig.
Under protesterna på Tahrir-torget 2011 tillhörde Deeb de mest aktiva artisterna. Först som en i mängden, sedan som just artist.
– Jag insåg att jag var tvungen att vara med. Hur kunde jag rappa om korruption och polisvåld och inte delta. Dessutom behövs musik – det ger samhörighet och behövs för att påminna folk om varför de är där, säger Mohamed El Deeb.
Projektet Tawasul är, åtminstone rent organisatoriskt, Hanna Cinthios skapelse. Som Mellanösternforskare och artist – då under namnet Hanouneh – hade hon både de kontakter och det handlag som krävdes.
Grundidén: boka en studio i Libanon en vecka, samla artister och skapa något tillsammans under en vecka.
– Det var osäkert läge, det var krig, vi visste inte hur det skulle gå. Fast när UD avrådde från att göra annat än ”nödvändiga” resor till Libanon blev det snarast en kick.
– Kultur och musik är väl helt nödvändigt, särskilt i krigstider?
Själv hade Hanna Cinthio oroat sig för själva kreativiteten – hur skulle det gå att göra låtar och texter tillsammans?
Det gick bra. Även om elektriciteten försvann ett par timmar om dagen.
– Det blev väldigt intensivt och bra. Och mycket samtal om hur man skriver texter, hur man som artist kan vara kreativ och uttrycka sig även i ett samhälle som är så repressivt, säger Hanna Cinthio.
Om du frontar som politisk rappare i till exempel Libanon eller Syrien kan du räkna med att bli gripen, misshandlad eller torterad.
– De har alla fått ta smällar. Och att man är så utsatt kan nog vara en del av förklaringen till varför så få kvinnor håller på med hiphop i Mellanöstern. Även om det finns undantag.
Under tidigare delen av sin karriär fick Mohamed El Deeb – som alla egyptiska artister – navigera kring den statliga censuren.
– Man kunde till exempel inte säga ”Mubarak”, då åkte man i fängelse. Så vi fick hitta på andra sätt att uttrycka kritik. Nu har vi däremot yttrandefrihet – och det är första gången i Egyptens historia.
– Det är ett väldigt spännande skede, säger Mohamed El Deeb.

Tawasul

Vad? Svenskt-libanesiskt-syriskt-egyptiskt musikprojekt.
Vem? Leds av Hanna ”Hanouneh” Cinthio från Malmö och hennes The Awakening Band. I Malmö uppträder förutom Hanouneh även El Deeb, El Edd och DJ Lethal Skillz.
När? På Moriskan i Malmö i kväll. Samtal och debatt med artisterna från kl 20.30. Musiken börjar kl 22.
Gå till toppen