
– Jag är ganska trött på balansräkningar och resultat och diskussionen kring företagsproblem. Jag har aldrig tyckt att det var så kul. Jag tycker att det är roligt att vara med mina kockar och att öppna restauranger och driva dem, det andra är rätt trist, säger Melker Andersson när Sydsvenskans ekonomikrönikör Thomas Frostberg frågar varför han inte ser sig som företagare.
Han är grundare och vd på Grupp F12 och driver ett flertal restauranger. I dagarna öppnar han sin första restaurang i Malmö och ytterligare en Malmökrog ska öppnas i vår.
– Det skulle vara skönt att slippa ha bolag och bara öppna restauranger, säger Melker Andersson med glimten i ögat.
Han vill heller inte kännas vid titeln stjärnkock.
– Jag vill vara bredare än det, för mig är en stjärnkock en kock som driver en stjärnrestaurang, men jag förstår att det kan finnas en vidare beskrivning av det. Jag tror att när man jobbar med sina kollegor känner man inte av det på det sättet utan man är fokuserad på sina restauranger och är med gänget på sina restauranger och det är fantastiskt det. Det räcker.
Med på scenen är Sofia Ulver, konsumentforskare vid Ekonomihögskolan i Lund. Hon pratar om den intima kopplingen mellan matnördar, så kallade foodies, och stjärnkockar.
– Stjärnkockar har jättestor betydelse, det är lite som i alla starka konsumtionsfält, att vissa personer representerar vissa livsstilar. När vi följer olika subkulturer inom foodies så har de olika stjärnkockar som förebild.
Restaurangen som Melker Andersson öppnar i Malmö fokuserar på kött och enligt Sofia Ulver är en stor mattrend just högkvalitativt kött. En annan trend är naturens växter i form av allehanda ogräs.
Melker Andersson försöker följa trender i så liten utsträckning som möjligt.
– Springer man efter någon så kallad trendexpert är man körd. Jag tror att man måste arbeta efter magen och hjärtat för då blir det bäst.