Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Världens största en ren miljardaffär

Affären är jättelik, med tjugo beställda fartyg. Ett av dem finns till påseende i Köpenhamn den här veckan.

Mærsk Lines nya flaggskepp Majestic Mærsk är ingenting för höjdrädda. Femton trappor upp finns däcket, medan ännu lite klättrande leder till kommandobryggan.
Här uppe är utsikterna hisnande. Kapten Dick S Danielsen är omringad av en grupp nyfikna journalister. Han berättar att arbetscykeln är elva veckor, så det kan bli ensamt ombord. Ändå tycker han om sitt jobb.
– Familjerna får åka med, vilket min gör ibland. Jag har gjort det här i tjugofem år eftersom det är roligt. Det är en livsstil. Ändå får jag en adrenalinkick när hemmahamnen närmar sig.
Allt är högteknologiskt, vilket tillåter en besättning på totalt tjugotvå personer. När inte autopiloten styr används en joystick mindre än en cigarrett.
Containerfartygets storlek gör att alla manövrar tar länge och kräver planering. Bara att svänga runt på stället tar en halv timme.
– Vi har övat i simulator för att lära oss fartygets begränsningar.
Majestic Maersk är världens största fartyg, och liksom de nitton systerfartygen ska hon trafikera mellan Europa och Asien.
Den längsta passagen tar arton dagar och går från Malaysia till Rotterdam, medan den kortaste bara tar fyra timmar. Lasten består av containrar fulla med allt från elektronik till skor och frukt.
I skrivande stund har hon inget officiellt namn: dopet sker med pompa och ståt i morgon.
Hon är det andra av tjugo fartyg som Maersk Line beställt av koreanska Daewoo. Ett fartyg ska levereras per månad, med ett styckepris på 185 miljoner dollar (ungefär 1,2 miljarder kronor). Av summan går 30 miljoner dollar till bränslesparande teknologi.
Morten Engelstoft, operativ chef på Mærsk Line, berättar att styckepriset hade varit ungefär 15 miljoner lägre om de skrivit under affären idag och inte 2011.
– Priset på stål har sjunkit avsevärt. Det var en verkligt stor order för oss, säger Engelstoft.
När Mærsk beställde fartygen var de ekonomiska utsikterna bättre än idag, men Engelstoft räknar med att de nya fartygen ska öka på trafikmängden.
– Målet är att inte ha mera kapacitet än marknaden kan absorbera.
Jättefartygen står för en betydande del av världens utsläpp. Men Mærsk stoltserar gärna med att nyförvärven bara släpper ut hälften av branschgenomsnittet, om man räknar med koldioxidutsläpp per fraktad container.
Det lyckas med lägre hastighet, flera containrar och energisparande teknologi. Det är inte bara ekologiskt, utan sparar också pengar.
– Jämfört med branschgenomsnittet blir kostnaderna per container trettiofem procent lägre, säger Engelstoft.
Värmeåtervinningssystemen bidrar. De återanvänder energi från avgaserna som sedan används till att driva fartyget och till att producera elektricitet ombord.
Bakom teknologin står det Lundabaserade företaget Alfa Laval som också levererat annan miljöteknik. Peter Leifland, chef för Marine & Dieseldivisionen, berättar att de bygger värmeåtervinningssystem till alla tjugo fartyg.
– Just den ordern, i februari 2012, uppgick till 230 miljoner kronor, säger Leifland.
Ökande miljökrav kan ge ytterligare möjligheter.
– Vi ser klara affärsmöjligheter framöver för produkter som renar utsläpp och som minskar energiförbrukningen och fartygens driftskostnader.

Mærsk

Mærskkoncernens fyra största dotterbolag: Maersk Line, APM Terminals, Maersk Oil och Maersk Drilling. Koncernen sysselsätter omkring 121 000 personer.
Koncernens omsättning var cirka 59 miljarder dollar 2012.
Mærsk Line sysslar med containershipping och har cirka 600 fartyg.
Mærsk Line står för 14 procent av världens containertrafik. Det har kontor i 125 länder och cirka 25 000 anställda.
Mærsk Lines omsättning var 27,1 miljarder dollar 2012. Resultatet före skatt var 525 miljoner dollar.
Det går att besöka Majestic Maersk från onsdag. Mässområdet är gratis, men rundturen ombord kräver en biljett. Troligtvis slut, men bokas via www.billetnet.dk.
Gå till toppen