Klassen mindre crossover, korsningar mellan kombi och stadsjeep, växer snabbt.De köps i första hand inte för egenskaperna vid sidan av vägen, utan mer för den högre sittpositionen som många tycker är tryggare och ger en bättre överblick i trafiken, även om det bara handlar om några centimeter högre.Och modellerna blir fler och fler, mer eller mindre kompetenta och skogsmulliga.Störst framgång i Europa och Sverige har Nissan haft med sin Qashqai, som både finns som femsitsig och 5+2-sitsig.Trots att den även finns med fyrhjulsdrift väljer sju av tio enbart framhjulsdrift.På de flesta konkurrenterna finns inte fyrhjulsdrift ens att få eller går bara att köpa till de motorstarkaste varianterna, som koncernsyskonen Opel Mokka och Chevrolet Trax.I år har Peugeot 2008 och Renault Captur lanserats utan fyrhjulsdrift, men 2008 går att få med ett tillval, som gör att bilen i alla fall klarar enklare körning vid sidan av vägen.Suzuki hade tidigare fyrhjulsdrivna lilla SX4 i sitt mulliga sortiment, liksom Swift 4WD och den större Grand Vitara.Nu kommer SX4 S-Cross, en rak konkurrent till Nissan Qashqai.På sikt ersätter den syskonen SX4 och Grand Vitara, men SX4, som kom 2006, får stanna hos Suzuki-handlarna ett år till, medan Grand Vitara fasas ut.I Sverige ska SX4 S-Cross, som är byggd på en helt ny plattform, säljas med en 1,6-liters bensinmotor på 120 hk och en 1,6-liters dieselmotor från Fiat på 120 hk. Prislapparna börjar på 179 900 kronor för bensinaren, 219 900 kronor för dieseln.Det är konkurrenskraftiga priser med tanke på att fyrhjulsdriften ingår.Hur kompetent är då SX4 S-Cross, som i grunden är framhjulsdriven, men blir fyrhjulsdriven vid behov eller när föraren väljer det på vredet mellan framstolarna?Efter vår provrunda i Roslagen, där hösten kommit längre än i Skåne, testade vi bilen på en motocrossbana ett par kilometer från Arlanda flygplats.Och visst klarade den de branta backarna och stupen, tog sig igenom ett lindrigt gyttjehål och tuggade sig fram genom sanden. Konstigt annars. Suzuki hade ju beställt banan.Helt klart har den i alla fall en viss kompetens för den som nu skulle behöva det, utan att för den skull vara någon fullfjädrad skogsmulle.Jag kan tänka mig att det svåraste proven bilen ställs inför är att dra upp en båt eller att ta sig fram på snöiga vägar. Det bör den duga gott till.På vägen är bilen högljudd. Den verkar dåligt isolerad och vindbrus, däckljud och vattenplask hörs in i kupén på de våta vägarna.SX4 S-Cross, som tillverkas vid Suzukis fabrik i Esztergom vid Donau i norra Ungern, känns även lite klen med bensinaren, piggare med dieseln.Suzukis svenska generalagent tror att SX4 S-Cross ska sälja bra, så bra att märket nästan ska fördubblas i Sverige. 2 000 S-Cross om året är målet.Vägen dit är nog tuffare än de vägar bilen kommer att köras på ...
Läs för 0 kr i en månad.
Därefter 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.
Visa vad som ingår i Digital
Det här ingår i Digital
- Alla nyheter på sydsvenskan.se
- Nyhetsappen med pushnotiser
- Nyhetsbrev med senaste nytt