Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Världen

Folkabussens frånfälle utlöser nostalgichock

Utveckling har sitt pris.

Folkkär buss har fått slutgiltigt respass.Bild: Andre Penner
Den hyllade folkabussen, som tillverkats i Brasilien oavbrutet sedan 1960, ska sluta produceras. Nyheten presenterades vid Volkswagens lansering av sina senaste modeller och orsakade en nostalgisk chockvåg världen över. Folkabussen, som transporterat allt från hippies och amerikanska surfare, till europeiska campare och poliser, är inte lämpad att möta den nya tidens säkerhetskrav med krockkudde och ABS-bromsar.
Brasilien är det enda land i världen som tillverkat folkabussen, i stort sett oförändrad, sedan femtiotalet, och modellen är fortfarande väldigt populär på vägarna. Av vissa kallas den hembiträdesbussen för att den ger billiga transporter åt tjänstefolket i förorterna. Folkabussen ska nu ersättas av VW Transporter T5, som ser ut som vilken japansk skåpbil som helst.
Ett tecken i tiden är att även gatuköket på mitt torg i Rio, som varit inrett i en takhöjd folkabuss, transporterades bort av kommunen i förra månaden. Det ambulerande gatuköket, som i femton år serverat hamburgare på torget, bärgades bort av kommunen i en operation som kallas ”Choque de ordem”, ordningschocken. Tanken är att kommunen ska hinna städa upp staden inför fotbolls-VM 2014.
De sista 600 folkabussarna, som nu rullar ut från fabriken utanför São Paulo, kommer att lackeras i gråblått, få vita däck och ha en numrerad plakett på instrumentbrädan. Modellen kommer också att utrustas med fönster och gardiner, och samlare världen över står i kö för att köpa de sista exemplaren av världens mest långlivade bilmodell för 250 000 kronor.
Gå till toppen