Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Hon dras till det mörka

Andlighet, död och trassliga familjerelationer är några ingredienser i Christin Ljungqvists psykologiska thriller ”Fågelbarn” för unga vuxna och vuxnare vuxna.

I december fyller Christin Ljungqvist 30 år, alldeles utan ålderskris. ”Jag är precis där jag ska vara. En skön känsla som jag var utan under hela tonåren då man är så sökande.”Bild: Emma Larsson
Christin Ljungqvists favoritbok alla kategorier är ”Den hemliga historien” av Donna Tartt om en tajt grupp unga vars intellektuella och dionysiska övningar spårar ur och de tillsammans begår ett brott.
– När jag läste den insåg jag hur man kunde skriva. Allt jämförs med den.
Christin Ljungqvist egen författarbana började före skrivkonsten.
– Jag hade otroligt livlig fantasi och berättade hela tiden sagor för min lillasyster och grannflickan.
När hon väl hade lärt sig att skriva kunde hon inte hejdas. Men några soliga sommarlovsberättelser rörde det sig inte om.
– Redan då handlade det om ond bråd död. Jag fyllde skrivhäfte efter skrivhäfte som jag fick av min lärare.
Christin Ljungqvists privata person ser fridsam och mild ut i blommig blus och en vid, mörkblå kjol, oförsiktigt nog utan fickor. Flera av hennes litterära gestalter har mediala gåvor, men hon själv ser sig som mer jordnära.
– Jag har ett vardagligt förhållande till andlighet. Jag är ganska filosofiskt lagd med många kontraster och ett brett spektrum av tankar och känslor. Men det är det mörka som intresserar mig. Ur svärtan kommer förändring. Jag har aldrig dragits till ljusa berättelser.
Hon beskriver sin fantasi som vild och dramatisk och som löper vidare helt på egen hand. Den intuitiva personligheten och intresset för psykologi är användbart och nödvändigt för hennes författarskap, men inte helt enkelt att leva med bortanför skrivbordet.
– Jag kan inte stänga av min hjärna, därför måste jag begränsa mitt nyhetsintag. För många hemskheter per dag blir för mycket att processa. Jag kan leva mig in i andra personer och förstå deras handlingar och varför de gör som de gör.
Senaste boken ”Fågelbarn” är cross-overlitteratur för såväl unga som vuxna och utspelar sig i Vallda utanför Kungsbacka där Christin Ljungqvist har vuxit upp men har inga likheter i övrigt med verklighetens Vallda.
– Sådana hemskheter händer inte där. Jag har bara använt mig av platsen.
Huvudpersonen Hanna och hennes två bröder växer upp i en dysfunktionell familj. Hanna ser sådant som inte andra gör. Hennes två bröder dör längs berättelsen, den ene för den andres hand. Deras närvaro påverkar Hanna på olika sätt. Den ena är en ljus kraft, den andra mörk. Att Hanna har andlig förmåga tystas kraftfullt ner av föräldrarna, av lite olika skäl.
Hanna dök upp som biperson redan i förra årets debut, ”Kaninhjärta”. Men det spelar egentligen inte någon roll i vilken ordning man läser böckerna. Det är också tanken med Christin Ljungqvists kommande böcker. Hon har redan flera berättelser klara för sig och har gjort detaljerade skisser.
– Jag hoppas att ro i land en serie där Hanna är den sanna protagonisten, den röda tråden genom böckerna och som ska dyka upp i en eller annan form i alla böckerna. När man har läst alla kommer läsaren att förstå mer. En människa består av så många berättelser. Hanna är annorlunda men fantastisk med en ovanlig själslig styrka. Hon har mina sympatier. Och det verkar som mina läsare också tycker om henne.
I ”Fågelbarn” som hon började skriva redan i tjugoårsåldern och har arbetat om flera gånger, dyker en person upp som hastigast i slutet, en person som lär dyka upp i Christin Ljungqvists nästa bok med arbetsnamnet ”Rävsång”.
– Böckerna krokar i varandra både på det ena och det andra sättet. Det är min tanke i alla fall.
Referenserna till djur i titlarna är något som hon hoppas kunna hålla fast vid.
– Fabeltemat anspelar på djuregenskaperna och skapar en sagostämning.
Christin Ljungqvists böcker har fått beröm för psykologisk trovärdighet och för att de är språkligt drivna.
– Det är uttänkt och kommer när jag lyssnar in mina karaktärer. Jag arbetar mycket med språket och vill att det ska vara speciellt i varje bok.
De senaste åren har varit hektiska då Christin Ljungqvist har kombinerat sitt skrivande med arbetet i bokhandel. Nu ska hon försöka att stressa lite mindre och leva lite mer. Dessutom dyker lösningar på problem och idéer upp när hon sysslar med annat. Då gäller det att ha papper och penna till hands. Och fickor.
– Annars fyller jag skorna med lappar.

Christin Ljungqvist

Bor: I Göteborg med sin man.
Aktuell: Med boken ”Fågelbarn”. Debuterade med ”Kaninhjärta” 2012.
Fascineras av: Olösta mysterier.
Gå till toppen