Skåne

”SJ riktar kritiken helt fel”

De skånska pågatågen är i vägen för SJ:s snabbtåg, anser SJ. ”Helt fel”, är svaret från Skåne.

Sösdala nya station blev en omedelbar succé bland pendlare.Bild: Arkivbild: Peter Frennesson
Skånetrafiken bygger ut sexton nya stationer i Småland och nordöstra Skåne. SJ oroar sig nu för att den utökade pågatågstrafiken med allt fler stopp ska störa SJ:s snabbtåg på samma spår. I förlängningen kan folk frestas ta bilen i stället för tåget. Då blir det svårare för Sverige att nå sina miljömål, varnar SJ:s chef Crister Fritzson i dagens Sydsvenskan.
I Skåne är regionrådet Mats Persson (Fp) politikt ansvarig för kollektivtrafiken och han avvisar kritiken.
– Jag är förvånad. SJ riktar kritiken helt fel, säger han.
Om man ser till miljöeffekter så betyder pågatågens klimatsmarta vardagsresor mer för miljön än miljöeffekter av enstaka långresesor, resonerar Mats Persson. Dessutom menar han att den förbättrade regionala trafiken betyder att fler kan fler kan få jobb inom rimligt pendelavstånd. Det visar erfarenheter från Sösdala, som fått en ny och mycket utnyttjad pågatågsstation.
– Regionaltrafiken skapar mest samhällsnytta, slår Mats Persson fast.
Det är Trafikverket som avgör hur mycket trafik som får plats på spåren och där anser man att det går att kombinera pågatåg med SJ:s snabbtåg.
På den punkten är alltså inte trafkbolagen eniga. Men det är de när det gäller kapaciteten på en Södra stambanan. Här vill både SJ och Skånetrafiken att järnvägen mellan Hässeholm och Lund byggs ut till fyra spår. 
Handlar SJ:s oro om att Skånetrafiken tar resenärer från deras tåg?
– Nej vi har olika målgrupper och vill inte konkurrera med SJ. Tvärtom välkomnar vi att SJ  snart börjar köra på Västkustbanan igen.
Gå till toppen