Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Film

Underbar punktrio i briljant comeback

Annika Gustafsson har sett Lukas Moodyssons "Vi är bäst".

Vi är bäst!

Genre: DRAMAKOMEDI. DirectedBy: Lukas Moodysson. Actors: Mira Barkhammar, Mira Grosin, Liv LeMoyne, Johan Liljemark, Mattias Wiberg, Jonathan Salomonsson, Alvin Strollo. Country: Sverige. PublishYear: 2013.
Liv LeMoyne, Mira Barkhammar och Mira Grosin, huvudrollsinnehavarna i ”Vi är bäst”, har redan hyllats på filmfestivaler.Bild: P-A Jörgensen
Det är omöjligt att inte falla pladask för den underbara punkiga tjejtrion Bobo, Klara och Hedvig i Lukas Moodyssons roliga, livfulla och inte minst ytterst välgjorda film. De nyansrika, inkännande porträtten av det lite disharmoniska skilsmässobarnet Bobo (Mira Barkhammar), den på ytan ständigt kaxiga men ändå sköra Klara (Mira Grosin) och så supermusikaliska, kristna och ensamma Hedvig (Liv LeMoyne) stannar i minnet. Jag lever länge med bilden av de trettonåriga flickorna och deras kamp för att bli sedda och uppskattade precis som de är, med samhällsengagemang, miljöintresse och utan smink. Livsluften hittar de i punken även om den sägs vara död 1982, då handlingen utspelas.
Skådespelarna har redan hyllats vid urpremiären i Venedig och senare på Torontofestivalen. Det är bara att instämma i lovorden och åter konstatera att Lukas Moodyssons personregi ger lysande resultat, särskilt när han arbetar med unga oprövade talanger.
Förlagan till filmen är hustrun Coco Moodyssons seriebok ”Aldrig godnatt” (2008), också den en skildring fylld av humor, värme och träffsäkra iakttagelser av livet när individen vacklar mellan barndom och tonår. Tonfallet från boken känns igen men Lukas Moodysson tar ut lite häftigare svängar rent känslomässigt, eller också beror det intrycket på att film kommer närmare mottagaren, jämfört med tecknade serier. Ändå önskar jag att filmen hade svärtat berättelsen ytterligare någon nyans. Här finns genom hela historien en rad mörka undertoner, som exempelvis Bobos klassiska blick in i spegeln då hon funderar på om hon någonsin ska få en kille. Lukas Moodysson låter det stanna just vid undertoner.
Samtidigt befinner han sig hela tiden i sitt egna, tematiskt välkända, universum. Redan under förtexterna hör man repliken ”Va, har du blivit moderat?”, som kunde vara tagen från någon av de vuxnas diskussioner i ”Tillsammans”. Avståndet mellan föräldrar och barn och inte minst de senares skamkänslor inför mammas och pappas pinsamheter går igen.
En av de större skillnaderna mellan serieboken och filmen utgörs av kristna Hedvig. Filmaren/manusförfattaren Lukas Moodysson lyfter fram Gudsfrågan via henne, något som leder till en av filmens mest klarsynta scener med Hedvigs mamma sedan Bobo och i synnerhet dominanta Klara klippt av Hedvigs långa hår.
2003 gjorde Lukas Moodysson dokumentären ”Terrorister” tillsammans med Stefan Jarl. Nu bygger filmaren ut en episod från serieboken, då tjejerna tigger pengar till en elgitarr i tunnelbanan och Klara säger att hon är barn till döde Stoffe i ”Ett anständigt liv”. Det blir en rolig blinkning till en likartad scen i ”Dom kallar oss mods” och till Stefan Jarl som inspiratör.
Bortser man från ”Lilja 4-ever” finns det knappast några riktiga mörkermän i den Moodyssonska världen. Även om de självupptagna föräldrarna klantar sig har de alltid några försonande drag. Inte ens då fritidsgårdens båda ledare på typiskt manligt manér definierar tjejernas band genom att upprepade gånger kalla det ”tjejband” i stället för punkband, är det svårt att bli arg på dem.
All musik från Ebba Grön, KSMB till Ståålfågel med flera bidrar starkt till den energi och rytm som genomsyrar hela filmen med perfekt klippning och Ulf Brantås följsamma, rörliga kamera.
Kort sagt, Lukas Moodysson gör en välkommen, briljant comeback på den svenska filmscenen efter flera års författande.
Gå till toppen