Annons

Annons

Annons

Nyheter

BMW tänker på nya tider

Nej, elbilar var inget för BMW. I stället var det snålare bensin- och dieselmotorer och vätgas som gällde. Men nu kommer deras första elbil.

Text

Inte bara BMW, utan även andra tillverkare, var länge skeptiska, för att inte säga lite nedlåtande, till elbilen.De jobbade vidare med att pressa förbrukningen på sina bensin- och elmotorer, ett arbete som de flesta lyckats väl med.BMW började även satsa på vätgas redan för trettio år sedan och presenterade i mitten av 1990-talet sin stora 7-serie för vätgas. Tio år senare producerades den senaste vätgasbilen och ingen hann säljas.Utvecklingen av vätgas har avstannat, men fortsätter, enligt BMW. Vätgas, som eget bränsle, eller som energibärare i bränslecellsbilar, är fortfarande framtiden bortom dagens förbränningsmotorer, hybrider, laddhybrider och elbilar.2006 satte sig BMW-ledningen i München ner och gjorde en framtidsanalys, inte minst utifrån de lagkrav om minskade utsläpp som skulle komma från EU och i andra delar av världen.Resultaten blev en satsning på de tidigare ratade elbilarna.– Ska vi klara de kommande kraven måste vi ha modeller som inte släpper ut någon koldioxid, säger Verena Stewens, talesperson för BMW:s i-bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider.Fabriken i Leipzig – just utsedd till "Europas bästa bilfabrik 2013" – energieffektiviserades och byggdes om för 600 miljoner euro, nästan sex miljarder kronor, och ska nu producera de två första i-modellerna, rena elbilen i3 som kommer i november och sportiga laddhybriden i8 som lanseras nästa år.Modellerna, som byggts från grunden, liknar inga andra BMW-modeller, utan har ett eget designspråk.– Vi diskuterade mycket om vi skulle ha eltekniken i existerande modeller eller skapa en helt ny identitet för dem, säger Verena Stewens.Det blev en helt ny och egen design som onekligen väcker känslor med sitt BMW-olika utseende, även om den njurformade grillen finns kvar.Karossen är av kolfiber och återvunnet material har används i interiören.Men en BMW som elbil blir väl dyr?Grundpriset är 339 990 kronor, som blir 299 990 kronor med supermiljöpremien på 40 000 kronor, som nya bilar som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid/kilometer får sedan i fjol.Det klarar givetvis i3 med sin egna elmotor på 170 hk med en elförbrukning på 1,29 kWh/mil.Bilen går också att få med en så kallad räckviddsförlängare, en tvåcylindrig bensinmotor på 0,647 liter och 34 hk som BMW hämtat från motorcykeldivisionens lagerhyllor.Med den motorn förlängs körsträckan från 12-20 mil till 24-34 mil, beroende på körstil. Samtidigt ökar priset med knappt 36 000 kronor.Förbrukningen anges till 0,6 liter/mil med bensinmotorn och utsläppet av koldioxid med el och bensin till 13 gram/kilometer, enligt certifierade körcykeln. Det vill säga att i3 med räckviddsförlängare också är godkänd för supermiljöbilspremien.Fast den varianten talar BMW helst tyst om.Det är nollutsläpp man vill ha nu när man tänkt om.Det är med rena elbilar som BMW ska klara lagkraven om snittförbrukning på alla sina sålda bilar.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan