Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Politiker medger dålig koll

Politikerna i servicenämnden erkänner att de har misslyckats med att få kontroll över de stora byggprojekten.  – Nämnden har inte lyckats med att få fram rapporter och prognoser, säger Jan B Tullberg (M), ordförande i servicenämnden.

Kommunhuset Kristallen i Lund blev 21 procent dyrare än beräknat.Bild: Foto: Ingemar D Kristiansen
Sydsvenskan rapporterade igår om att kommunrevisionen riktar skarp kritik efter att ha granskat beslutsprocessen vid byggena av Högevallsbadet, Saluhallen, Stadsparkscaféet och kommunhuset Kristallen. De fyra projekten har alla blivit betydligt dyrare än beräknat.
– Det enskilt mest allvarliga är att servicenämnden inte har haft kontroll, sa kommunrevisionens ordförande Lars Trägen (FP) bland annat.
Både servicenämndens ordförande Jan B Tullberg (M) och den högste oppositionspolitikern i nämnden, Johan Lambreus Mattsson (MP), håller med om att rapporteringen från tjänstemännen till politikerna inte har fungerat tillfredsställande.
– Återrapporteringen till nämnden har varit alldeles för svag. Och det är nämndens ansvar att se till att förvaltningen återrapporterar till nämnden. Som politiker kan man aldrig skylla på en tjänsteman. Och om man ser i rapporterna att det håller på att dra över måste nämnden aktivt gå in och göra förändringar, säger Johan Lambreus Mattsson (MP).
– Det yttersta ansvaret har naturligtvis vi, men vi måste ju få rapporter för att kunna se om något är okej eller inte, säger Jan B Tullberg (M).
Att samarbetet mellan politiker och tjänstemän på serviceförvaltningen inte har fungerat har uppmärksammats även i den högsta kommunledningen. En konsult kopplades in häromåret för att få det att flyta bättre.
– Vi diskuterade brister i samspelet och sa att det måste finnas bättre rapportering från serviceförvaltningen till servicenämnden så att de kan följa projekten och att därmed också kommunstyrelsen kan få en bättre rapportering, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid (M).
– Vad man ser från revisionens rapport är att det inte har fungerat hela vägen nerifrån. Det har fortplantat sig hela vägen upp så att kommunstyrelsen inte har fått korrekta rapporter eller så otydliga rapporter att vi inte kunnat följa enskilda projekt.
Du är högste politiker – vad kunde du ha gjort för att det inte skulle bli så här?
– Vi skulle ha varit konkretare hur de olika objekten inom servicenämndens ram rapporteras så att vi kunnat följa objekten bättre. Det finns också en svaghet i att man ofta begärt igångsättningstillstånd så sent att det har varit svårt för oss att påverka detaljer för då hade allt blivit försenat.
Mats Helmfrid (M) menar även att man från toppolitikernas sida kunde ha legat på mer för att få nya rapporteringsrutiner på plats.
– Vi skulle kanske ha gått hårdare åt och sagt till vårt ekonomikontor tidigare: nu får ni gå ner till serviceförvaltningen och hjälpa till så att man får begripliga rapporter så att vi kan utläsa vad som är fördyrningar och vad det beror på och så vidare.
Tycker du att Jan B Tullberg kan vara kvar som ordförande för servicenämnden?
– Revisionen får konstatera om någon har klarat sitt ansvar eller inte. Jag har ingen anledning idag att säga att han inte kan vara kvar, men framför allt får revisionen göra den bedömningen.
Trots den kraftiga kritiken välkomnar Mats Helmfrid revisionsrapporten.
– Det är ganska tydliga rekommendationer vad man måste åtgärda och hur man ska gå vidare. Den är ovanligt konkret och bra.
Även Jan B Tullberg säger att man ska ta till sig av kommunrevisionens kritik.
– Vi kommer att ta det här på största allvar och studera vad revisionen menar har brustit, säger han.
Gå till toppen