Sverige

Skånetrafikens svar på tal: X2 000 är i vägen

Skånetrafiken slår tillbaka mot SJ-chefen Crister Fritzson, som anser att de skånska pågatågen är i vägen för SJ:s snabbtåg.
– Helt fel, säger trafikregionrådet Mats Persson (FP), som anser att det snarare är X2000 som sinkar pågatågen.

En allt mer skriande kapacitetsbrist längs de svenska stambanorna har skapat ett infekterat ordkrig mellan SJ och Skånetrafiken.
Sydsvenskan berättade igår att SJ-chefen Crister Fritzson anser att den utökade pågatågstrafiken längs Skånes hårdast trafikerade järnvägssträckor kommer att störa SJ:s snabbtåg och minska tågresandet mellan Malmö och Stockholm.
Mats Persson svarar genom att framhålla att det snarare är SJ:s fjärrtåg som ställer till problem för pågatåg och Öresundståg:
– Det händer ju ibland att SJ:s tåg fastnar längs banan mellan Malmö och Lund. I det läget går jag inte ut med kritik. Jag skulle aldrig kritisera SJ för att deras tåg skulle sinka pågatåg och Öresundståg. Det löser inte problemet, säger Persson.
Enligt Trafikverkets statistik har pågatågen högre punktlighet än SJ:s X2000-tåg, något som enligt Mats Persson ”visar att båda typerna av tåg behövs längs de svenska järnvägarna”.
SJ:s kritik av pågatågen kom upp när Skånetrafikens vd Henrik Dagnäs igår träffade SJ-chefen för en förhandling.
– Vi bara nämnde frågan. Det var ingen stor sak, säger Dagnäs, som dock anser att Crister Fritzson tänker fel när han kritiserar en ökad pågatågstrafik.
– Han borde snarare välkomna den. De nya pågatågen kan ju ge SJ nya kunder. Resenärerna kan ta tåget från en mindre station för att hoppa på SJ:s snabbtåg i Hässleholm eller Lund, säger han.
Enligt Henrik Dagnäs är den ökade pågatågstrafiken längs Södra stambanan och i Nordostskåne en nödvändighet för regional utveckling. Det ökar förutsättningarna för tillväxt, företagande och nya jobb.
Henrik Dagnäs och Crister Fritzson är eniga om att Trafikverket snarast bör bygga ut hela sträckan mellan Malmö och Hässleholm till fyrspår. Än så länge finns det bara pengar för en sådan utbyggnad från Malmö C till Högevall i Lund.
Även längs Västkustbanan kan det uppstå konflikter mellan Dagnäs och Fritzson när SJ i december återupptar sin X2000-trafik mellan Malmö och Göteborg. Även där kan långsamma pågatåg hamna i vägen för SJ:s snabbtåg.
– Det är ingen ny fråga längs Västkustbanan. Ju fler tåg på banan desto större är risken för förseningar och följdförseningar, säger Henrik Dagnäs.
Gå till toppen