Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Resor

Dansk resebyrå i konkurs

Det danska resebolaget Scanway/Tyrkiet Eksperten har gått i konkurs. Nu pågår arbetet med att få hem tusentals strandsatta resenärer. För en del resenärer som bokat resor med bolaget framöver är pengarna förlorade.

Bild: Foto: Lars Brundin
I ett meddelande på sin hemsida förklarade Scanway/Tyrkiet Eksperten i helgen att de inte har möjlighet att genomföra sina planerade resor och därför lägger ner sin verksamhet. Hård konkurrens och låga försäljningspriser anges som skäl till konkursen.
- Huvudorsaken är att sommaren varit förfärlig för den danska charterbranschen. Det har varit alldeles för många resor på marknaden och priserna har varit för låga, säger Scanway/Tyrkiet Ekspertens försäljnings- och marknadsdirektör Deniz Jensen.
Scanway/Turkiet Eksperten, som grundade 1997, är en av de största resebyråerna i Danmark och specialiserar sig på resor till Turkiet där bolaget även driver hotell.
Lars Thykier, direktör i Danmarks resebyråförening ser konkursen som en av de största konkurserna i den danska resebyråbranschen de senaste tio åren.
- Det är inte bara en stor ekonomisk konkurs, det är också många människor som drabbas då de inte kan komma iväg på sina resor, säger han till den danska nyhetsbyrån Ritzau.
Scanway/Tyrkieteksperten har i helgen meddelat den danska resegarantifonden, Rejsegarantifonden, om situationen. Rejsegarantifonden är en privat och oberoende institution med uppgift att ge kunderna stöd och hjälp när en resebyrå går i konkurs.
Fonden och konkursboet arbetar nu för fullt för att få hem strandsatta resenärer. Enligt Rejsegarantifonden, befann sig cirka 1 700 av Scanway/Tyrkiet Ekspertens kunder strandsatta i Turkiet och Kanarieöarna under helgen.
Allt som allt påverkas cirka 10 000 kunder av konkursen. Hur många av dem som är svenskar är oklart.
- Jag har inte tillgång till någon data. Men vi har nog minst haft omkring 5 till 10 procent svenska gäster, säger Deniz Jensen som tillägger att alla omfattas av samma regler nu efter konkursen.
Beroende på vilken typ av resor som resenärerna köpt, paketresa eller bara själva resan, skiljer sig ersättningsmöjligheterna.
Resenärer som bokat paketresor kan få sina pengar tillbaka eller välja att boka om genom en annan byrå som är medlem i Rejsegarantifonden. De som endast köpt flygresan, utan en konkursförsäkring, har dock förlorat sina pengar.
Enligt Rejsegarantifonden har cirka 9 500 kunder köpt resor som omfattas av fondens täckning. Siffran är ännu osäker.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen