Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Varken monster eller raket

Vi har faktiskt inget bra ord för fenomenet. Klickmonster ligger fel i mun och läsarraket för tankarna till tivoli, sockervadd och brist på respekt, skriver Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.

Det vi pratar om är artiklar som får fart i sociala medier och som växer och växer i läsning. Av sig själva och utan att vi på redaktionen gör något särskilt på webben.För någon vecka sedan slog vår kollega i norr – Helsingborgs Dagblad – ett nytt besöksrekord på sin sajt. En krönika om föräldraansvar och barnuppfostran publicerades på lördagen och letade sig snabbt in i mångas Facebook-flöden. Artikeln är numera den mest lästa någonsin på hd.se.På Sydsvenskan.se har Daniel Suhonens krönika "En portion meningslöst hat" varit den mest lästa artikeln de två senaste veckorna. Förra veckan kom i princip all trafik till artikeln från Facebook.I skrivande stund ser jag hur Ann Heberleins sorgliga skildring av fattigdomen i Sverige från onsdagstidningen får fart i sociala medier och läsningen växer och växer.Att artiklar får spinn i sociala medier är förstås inget nytt.Men det vi ser nu har vi inte riktigt sett lika tydligt innan. Längre, resonerande texter som sätter fingret på ömma punkter i vår samtid får en digital spridning som vi inte kunnat förutse.Man kan fråga sig vad det säger om oss, och vad det säger om er.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen