Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Skolvåren har hittat till Skåne

Medan landets högsta politiker bråkar om hur skolan ska bli bättre börjar gräsrötterna ta initiativet. Skolvåren är en rörelse som uppstod på Twitter. Nu samlas den i Malmö för att diskutera framtidens skola.

Skolvåren är ett diskussionsforum som uppstod spontant en kväll i februa ri när en ung grundskollärare i Huddinge skrev ut sin frustration på Twitter. Ann Hultman Jakobsson fick snabbt respons från flera andra och en intensiv diskussion flammade upp på nätet. I juli träffades 120 skolentusiaster för första gången i Varberg. Nu håller Skolvåren sitt andra möte på Lärarhögskolan i Malmö.
– Syftet med Skolvåren är att lyfta skolan, utveckla skolan, föra skolan framåt, förklarar Johan Risborn, biträdande rektor på Ängsdals skola i Bunkeflostrand.
– Vi känner inte igen oss i den ensidiga bilden av en skola där eleverna inte presterar. Men vi måste utveckla skolan och hitta nya sätt att jobba, säger Stefan Fornestedt, som är specialpedagog på samma skola och arrangerar veckoslutets seminarium i Malmö tillsammans med Johan Risborn.
Föreläsare är bland andra författaren Björn Ranelid och Jennie Walldén, vinnare av Sveriges Mästerkock 2013. Bland gästerna finns Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén och Malmös skolkommunalråd Anders Rubin (S). Men det viktigaste för deltagarna är att träffa varandra och fortsätta den livliga diskussionen från nätet:
– Det är fantastiskt roligt att diskutera skola tjugofyra timmar om dygnet. Lustfyllt, säger Ingela Netz, skolutvecklare i Södertälje. Vi ska ifrågasätta vad vi själva gör också, vi är ju en del av systemet.
Man måste inte arbeta i skolan för att ha synpunkter på skolan. Anders Bergkvist, som är affärsjurist i Göteborg, talar sig varm för en helt annan skola än den vi har idag:
– Vi lever i en föränderlig värld. I den måste vi förstå att ungdom idag är här och nu – de lever inte i en framtid där de ska göra karriär som vi gjorde. De är språkkunniga och tar till sig ny information på ett helt annat sätt.
– Lärandet ska inte ta energi från eleverna utan ge energi, säger Victor Ganguly, en nittonåring från Borlänge som hoppade av gymnasiet.
– Jag var klassens clown och sämst på alla prov, fick ofta höra att jag inte hade någon framtid. Jag ser att allt fler hoppar av skolan, och det tycker jag är bra. I skolan ska man sitta tyst och lyssna och lära, och lära sig att lyda auktoriteter. Men det som behövs idag är rebeller som ifrågasätter, kläcker idéer och lär sig nytt hela tiden. Jag förespråkar att ungdomar ska gå sin egen väg. Det är ju nu vi har kraften och idéerna. Skolan är inriktad på att göra oss till kapabla medborgare i framtiden, men är det någon gång vi skulle vara aktiva i samhället är det nu.
Gå till toppen