Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

”Det handlar om att utveckla sitt språk”

Idag inleder vi en serie om läsningens apostlar – bibliotekarierna. Först ut är Nevin Semovski, Arlövs första utbildade skolbibliotekarie. Hon skulle vilja att alla lärare gick runt med en bok i handen.

Varför sadlade du om från lärare till skolbibliotekarie?
– Det var inte så att jag tröttnade på att arbeta som lärare. Jag fortsätter som pedagog men i en annan roll. Jag jobbade här på Vårboskolan även innan. Nu slipper jag bedöma eleverna, det ger dem frihet att prata med mig på ett annat sätt. När jag var lärare kunde de komma med en tjock bok för att de trodde att det skulle ge högre betyg, nu väljer de mer sådant de verkligen vill läsa.
Vilken är din främsta uppgift?
– Att öka läslusten och läsförståelsen. Det är också den största utmaningen. Många läser redan mycket, men det finns också de som inte läser alls. För dem som har problem med att läsa finns det till exempel talböcker och lättlästa böcker som är jättebra. Jag arrangerar författarbesök, till exempel har Arkan Asaad [författare till ”Stjärnlösa nätter” som handlar om att bli bortgift] varit här två gånger. Han berättar på ett sätt som berör eleverna och de tycker mycket om hans bok.
Du brukar också ha bokprat i klasserna, hur går det till?
– Jag har med tolv–femton böcker som jag berättar om. Tjejerna har sagt att killarna har börjat läsa mer efter bokpratet och att de pratar mer om böcker. Killarna gillar ofta fotbollsböcker, humorböcker och även fantasy. Tjejerna gillar mycket vampyrböcker – som ”Twilight”-serien – och verklighetsbaserade böcker och berättelser om kärlek, inte minst lite komplicerad kärlek, som i Katarina von Bredows böcker. Men så klart läser även flickor om fotboll och pojkar om kärlek.
– Lärarna arbetar mycket med gruppläsning. Det är jättebra att få en gemensam läsupplevelse och kunna diskutera boken sedan, det kan göra att man förstår den på ett annat sätt och nya tankar väcks.
Vilken roll spelar lärarna för läsandet, tror du?
– Ju mer lärare läser, desto mer läser eleverna. Alla lärare borde gå med minst en bok i handen. Till exempel läste vår idrottslärare Patrik Lundbergs ”Gul utanpå” när han vaktade vid de nationella proven. Eleverna såg boken och frågade om den.
– Läslust kan också väckas i de vardagliga samtalen. Det kan vara en elev som pratar om ett visst ämne och jag säger ”Vet du om att det finns en bok om det?”. Det är därför det är viktigt att det finns en skolbibliotekarie, inte bara hyllor med böcker. Därför är jag så glad att det satsas på det här på Vårboskolan. Då visar man barnen att det är viktigt med böcker och läsning.
Varför är det viktigt?
– Det handlar om att utveckla sitt språk och sitt ordförråd. Det gör att eleverna klarar andra ämnen bättre. Lärarna säger att elever har svårt att förstå texterna till exempel i de naturorienterande ämnena. Det beror inte på att de inte förstår ämnet i sig, utan på bristande läsförståelse. Min drivkraft är att få eleverna att tycka om att läsa, för att de ska klara sig bra i skolan och i samhället. Den som en gång har haft en bra läsupplevelse kommer alltid vara en läsare, tror jag.
1. ”Förr eller senare exploderar jag” av John Green: ”Jag förstår att den utsågs till förra årets bästa skönlitterära ungdomsbok av Time Magazine. En historia man inte glömmer.”
2. ”Min syster är i tusen bitar” av Annabel Pitcher: ”En av mina favoriter förra året.”
3. ”Cirkeln” och ”Eld” av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren: ”Spänning och magi! Det är många på Vårbo som längtar efter den tredje och sista delen ’Nyckeln’.”
4. ”Shoo len” av Douglas Foley: ”En bok jag brukar kunna få även läsovana att läsa.”
5. ”Trasig” av Mårten Melin: ”En populär lättläst bok för dem som har svårt att läsa.”
6. ”I taket lyser stjärnorna” av Johanna Thydell: ”En stark bok om döden och livet, vänskap och kärlek.”
7. ”Gul utanpå” av Patrik Lundberg: ”En bok som jag själv inte kunde släppa.”
Gå till toppen