Sverige

Flyktingströmmar skapar köer

Mohamad Takwa har bott nio år i Sverige, forskar vid Lunds universitet och driver två företag. Men han väntar fortfarande på uppehållstillstånd.

Bild: Arkivfoto: Åsa Sjöström
Hittills i år har mer än 35 000 personer sökt asyl i Sverige. Det är en ökning med 19 procent sedan i fjol. En dryg tredjedel av de sökande är syriska medborgare eller statslösa palestinier som flytt från inbördeskriget i Syrien.
Flyktingströmmen skapar ett stort söktryck hos Migrationsverket. Det har fått handläggningstiderna för andra typer av ärenden att bli längre.
– Vi kan säkert göra mer, men prioriteringen för oss är att ge tak över huvudet i ett läge när tusentals personer söker asyl i Sverige, säger Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson.
– Det är ett val vi gör. Vi kan inte vara populära i alla läger.
Verkets prioriteringar ifrågasätts nu av justitieombudsmannen, JO, som bett Migrationsverket att redovisa handläggningstiderna från 2011 och fram till i dag.
JO ska syna Migrationsverkets prioriteringar mellan olika ärendegrupper – och studera skillnaderna mellan dem som ansökt på blankett respektive via webben.
JO vill också veta om det är någon skillnad på handläggningstiderna för dem som ansökt själva och dem som anlitat något av de konsultföretag som certifierats av Migrationsverket.
Idag finns nämligen en uppsjö av företag som erbjuder företag och privatpersoner kortare handläggningstider mot betalning.
Att sökande kan "köpa sig förbi kön" ser inte Anders Danielsson som uppseendeväckande i och med att företagen tar betalt för att den sökande ska ha en komplett ansökan.
– Problemet med arbetstillstånden är ju att vi fått en mer liberal lagstiftning, men det kräver resurser när lagstiftningen också ska tillämpas. Vi måste kontrollera att den som ska arbeta i Sverige har en seriös arbetsgivare, att det inte finns några fackliga invändningar. Det tar tid att kvalitetssäkra detta, säger Danielsson.
Migrationsverket betonar på sin hemsida att verkets personal i första hand handlägger ansökningar "där alla uppgifter är ifyllda och alla nödvändiga dokument är med".
"Det innebär att du får ett snabbare beslut om du skickar in allt som krävs tillsammans med din ansökan än om du kompletterar i efterhand", heter det på webben.
Enligt Anders Danielsson tar en ansökan som är komplett mellan fem och åtta dagar för Migrationsverkets personal att handlägga.
Men en ofullständig ansökan kan ta månader fram till beslut. Enligt Migrationsverkets hemsida ligger genomsnittstiden på mellan åtta och tjugo månader.
– Är en ansökan inte komplett måste vi komplettera. Det kan ta väldigt lång tid med de kontroller och skriftväxlingar som kompletteringarna leder till, säger Anders Danielsson.
Kritiken har fått Danielsson att överväga en ny organisation med större fokus på kundrelationer. En ny kundchef ska i så fall ansvara för att så få ofullständiga ansökningar som möjligt hamnar hos verkets handläggare.

Väntetider

Migrationsverket har idag följande genomsnittliga väntetider för arbetstillstånd:
8 månader för den som med en webbansökan söker för första gången.
10 månader för den som med en blankett ansöker en första gång.
8 månader för den som på webben söker förlängt tillstånd.
13 månader för den som med en blankett ansöker om förlängning.
20 månader för alla som söker uppehållstillstånd som egen företagare.
Gå till toppen