Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debattinlägg: "Konsumentupplysningen har varit okänd, ojämlik, otillräcklig, orättvist och otydlig."

Även om regeringen satsar 60 miljoner kronor på en central konsumentvägledning enligt samma modell som Sjukvårdsupplysningen är det personliga mötet fortfarande väldigt centralt, skriver Birgitta Ohlsson (FP), konsumentminister.

Helgad vare den konsument som inte förväntar sig någonting av en produkt – ty hen skola inte bli besviken.
Så lyder ett gammalt ironiskt konsumentordspråk. Och den konsument som beskrivs i citatet fanns knappast igår och finns definitivt inte idag. Mats Hansson skrev om det i sitt inlägg om företagens ändrade roll (Aktuella frågor 8/9): ”Konsumentmakten har aldrig varit starkare än nu, i en tid där varje köp snabbt förvandlas till en röst som tar större eller mindre ansvar för samhället ur ett miljömässigt, socialt och etiskt perspektiv”.
Sophie Elsässer som forskar om konsumentupplysning problematiserade frågan ytterligare i sitt inlägg (Aktuella frågor 16/9) genom att förtydliga att ”han [Mats Hansson] pratar om en begränsad del av befolkningen. Alla är inte intresserade av att leta upp relevanta upplysningar. Och alla vet inte hur man gör för att hitta dem.”
Både Hansson och Elsässer har rätt. Hansson i att människors möjligheter i att – för att använda mina egna ofta använda politiska uttryck – rösta med plånboken, att investera i gott som gör gott eller helt enkelt att vara en etisk kapitalist i butiken aldrig varit större än nu.
Åtminstone privilegierade individer som lever i västerländska välmående demokratier och marknadsekonomier har aldrig tidigare i världshistorien haft så många chanser att göra medvetna val. Eller för den delen att medvetet strunta i att göra dessa etiskt genomtänkta val. Men medvetna val förutsätter kunniga konsumenter. Elsässer pekar just på denna snårighet i valfrihetens djungel och att denna konsumentmakt i praktiken ofta blir begränsad till få.
Just så har den svenska konsumentupplysningen fungerat i alla tider. Okänd, ojämlik, otillräcklig, orättvis och otydlig. Dessutom är det frivilligt för kommunerna att ha konsumentupplysning, vilket gör att många kommuner struntat i det.
Över en halv miljon svenskar bor i kommuner som saknar konsumentstöd. Konsumentverket får årligen cirka 80 000 kontakter från förtvivlade konsumenter som bor i dessa kommuner och hoppas på hjälp med sina ärenden.
Som konsumenter ställs vi varje dag inför nya val. Utbudet blir mer varierat och tillgängligheten omedelbar, inte minst via internet. Samtidigt måste alla konsumenter ta ett stort ansvar för sina konsumtionsmönster och för sin privatekonomi. Var ska pensionspengarna placeras? Vad menas med ”fri surf”? Vad gör jag när barnens nya vinterjacka spricker i sömmarna?
Det paradoxala är att samtidigt som konsumenterna gör allt fler val och köp vet många inte vart de ska vända sig för vägledning. Därför satsar regeringen nu 60 miljoner kronor på en central konsumentvägledning enligt samma modell som Sjukvårdsupplysningen. Undersökningar bekräftar dessutom att konsumenter vill ha tillgång till ett oberoende stöd såväl inför som efter köp.
Satsningen är permanent, ligger hos Konsumentverket och är den största inom konsumentområdet på två decennier.
Upplysningstjänsten består av ett telefonnummer och en webbaserad informationstjänst. Tanken är att konsumenter på ett enkelt sätt ska kunna få hjälp med frågor före och efter köp. Det gäller vilka rättigheter och skyldigheter de har, men även annat som underlättar välgrundade val. Är varan eller tjänsten säker? Hur kan konsumenten bidra till en hållbar konsumtion? Konsumenter ska kunna söka stöd och hjälp på det sätt som passar bäst för de egna behoven.
Den nya nationella konsumentupplysningssatsningen står inte i motsats till de oerhört viktiga insatser som Sveriges konsumentvägledare gör i landets kommuner.
Det personliga mötet är fortfarande väldigt centralt och kommunerna bör ta sitt ansvar på denna front. Jag och mina medarbetare för dialog med Sveriges kommuner och landsting om detta.
Den legendariske reklammakaren David Ogilvy sa en gång:
”Konsumenten är ingen idiot. Hon är din fru.”
Konsumenter utan krav och förväntningar hör till dåtiden. Men för att man som konsument ska kunna göra kloka, genomtänkta och kunniga val krävs tillgång till stöd och upplysning. Annars blir konsumentmakten en papperstiger.
Birgitta Ohlsson (FP) är konsumentminister.
Gå till toppen