Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Från lågprisbil till prisvärd småbil

Namnet är förpliktigande: Space Star. Utrymmet finns, men det är knappast en stjärna i rymden.

Det var i slutet av förra seklet. 1998 om jag inte minns fel.
Hyundai hade provkörning i Stockholm av sin nya Atos, en knappt 3,5 meter kort, högbyggd och smal knatte utrustad med en enlitersmotor som kunde få upp bilen i 145 km/tim, men helst inte.
Efter provkörningen skulle en av bilarna till Malmö.
Jag tog på mig att köra ner den. Till mångas förvåning.
Jag var en kandidat till nobelpriset i mod. Om det funnits något sådant.
Frågan efteråt:
– Hur gick det?
Jag kom fram. Oskadd, men lite omskakad och lomhörd.
För bilen var en upplevelse att köra.
Den var högljudd och studsig i ojämnheterna i motorvägen. Och inte så lite svajig när den halva stormen på östgötaslätten bet i den 1,6 meter höga och 900 kilo lätta bilen.
Atos starkaste kort då var varken komfort eller köregenskaper, utan priset: 69 900 kronor. Det var billigast på marknaden då.
Bilen blev en liten succé och fortfarande kan du se många Atos rulla på gator, ibland också på vägar.
För fem år sedan avlöstes Atos av i10 enligt Hyundais nya namngivningsstrategi. Nu är det dags för andra generationen i10.
Och vi kan nog vara överens om att utvecklingen gått framåt, som med alla Hyundais modeller som numera är i höjd med de europeiska klasskamraterna.
Idag skulle jag inte ha tvekat att långköra bilen, som blivit åtta centimeter längre än förra i10 och 17 centimeter längre än Atos.
Nya i10 är också 6,5 centimeter bredare och fyra centimeter lägre än förra. Bredare och längre betyder mer utrymme för åkande och bagage (+ 27 liter). Det märks.
Atos och förra i10 togs fram i Sydkorea. Atos byggdes också i Ulsan i hemlandet, första i10 i Chennai (tidigare Madras) i Indien.
Nya i10 är skapad för europeiska kunder vid Hyundais utvecklings- och designcenter i Rüsselsheim, Opels hemstad utanför Frankfurt. Tillverkningen för europamarknaden har flyttats till Izmit i norra Turkiet.
i10 med instegsmotorn, trecylindriga 1,0/66 hk, har faktiskt samma prislapp som föregångaren, men då är den ”naken”.
Med luftkonditionering, cd/radio, bälten för fem personer, inte bara för fyra som i basmodellen, och annat går prislappen upp 7 000 kronor, med elfönsterhissar fram och bak, eluppvärmd ratt, höj- och sänkbar förarstol, elspeglar, larm och lite annat går priset upp ytterligare 3 000 kronor till 109 900 kronor.
Där lär nog de flesta i10-köpare hamna, om de nu inte slår till och väljer den större motorn 1,2/87 hk. Den finns dock bara med högsta utrustningsnivån med klimatanläggning, farthållare, parkeringssensor bak och mycket annat utöver de två lägre nivåerna. Pris: 124 900 kronor.
Dagens i10 är trivsam att köra, har snygg interiör, är tyst och komfortabel, i alla fall så komfortabel en liten bil med kort avstånd mellan hjulaxlarna (238,5 cm) kan bli. Den är fortfarande lite struttig på ojämna vägar, men långt ifrån som den Atos jag körde ner från Stockholm till Skåne för femton år sedan.
Till allas förvåning.
Pris kronor124 900
Skatt kronor/år360
Bensinmotor liter/hk1,2/87
Max vridmoment Nm120
Toppfart km/tim171
0-100 km/tim12,3
Växellåda5-växlad manuell
Automatiserad växellåda10 000 kronor
Säkerhet
Krockkuddar6
Krocksäkerhet betyginte testad än
Mått och vikt
Längd centimeter366,5
Tjänstevikt kilo1 016
Maxlast kilo434
Bagage min/max liter252/1 046
Miljö
Förbrukning liter/mil0,49
Koldioxidutsläpp gram/km114
Övrigt
Klimatanläggningstandard
Farthållarestandard
Parkeringssensor bakstandard
Sollucka6 900 kronor
Kurvljusstandard
Backstartshjälpstandard

Mätaren

Köpa och äga8 (10)

Köra och åka6 (10)

Snål och säker7 (10)

Slutbetyg21 (30)

Hyundai i10 1,0 jämfört med föregångaren och åtta småbilskonkurrenter (instegsmodell med bensinmotor):

modellmotor (l/hk)längd (cm)förbrukning (l/m)bagage (l)pris (kr)

Hyundai i10 (nya)1,0/663670,4325299 900

Hyundai i10 (gamla)1,1/663590,5022599 900

Mitsubishi Space Star1,2/803710,41235109 900

Chevrolet Spark1,0/663640,50170105 900

Fiat Panda1,2/693650,52225104 990

Ford Ka1,2/693620,51224109 000

Kia Picanto 1,0/693600,4120099 900

Opel Adam1,2/703700,50170136 900

Renault Twingo1,2/753600,51230104 900

Volkswagen Up1,0/603540,45251108 900

Plus och minus

PLUS

Prisvärd.

Rymlig för sin storlek.

Trevlig och körbar motor (85 hk).

Fem års nybilsgaranti och vägassistans utan milbegränsning.

MINUS

Inga aktiva säkerhetssystem som autobroms, avåkningsvarnare eller döda-vinkel-varnare.

Ratt bara ställbar i höjd.

Bagagerumsgolv inte plant med fällt baksäte.

Gå till toppen