Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Skåne får stjärnroll i Bollywood

Bollywood och Skåne har funnit varandra. Just nu är den tredje indiska långfilmsproduktionen på besök. Och för första gången får vår landsända spela en huvudroll i handlingen.

Vackra Jia Venkatram – arvtagerska till en indisk megakoncern men numera utblottad och självmordsbenägen – glider runt i en fotsida turkos klänning på ett konstmuseum i Lund. Hon har lockats hit av utställaren, en stilig indisk konstnär som hon häromkvällen klubbade med på den skånska ön Vodka Island. Ett av hans verk fångar särskilt hennes intresse. Hon stannar till vid en monter och betraktar nyfiket en statyett av en skäggig man i 1500-talskläder.
Men vänta, är det inte Tycho? Jovisst, är det Ivar Johnssons modell till Tycho Brahe-statyn på Ven. Vi befinner oss på Skissernas Museum i Lund. Och Vodka Island är misstänkt likt Ystad Saltsjöbad.
Knappast något som biopubliken i Mumbai lär anmärka på när de till våren får se ”Jia aur Jia”. Men till skillnad från tidigare indiska filmer som spelats in i Skåne, så utspelar sig verkligen ”Jia aur Jia” här och inte i ett hittepå-Europa.
Kullaberg, Ystad och Lund namnges i filmen, även om just ordet ”Lund” har vållat huvudbry. Uttalat på engelska ligger det farligt nära det hinduiska ordet för ”kuk”.
– Det var tal om att ändra ortsnamnet i filmen, men istället kom de på ett snyggt sätt att skämta om det, säger Stefan Olsson, marknadschef på Malmöföretaget Connecting Bollywood.
Connecting Bollywood är anledningen till att den mäktiga indiska filmindustrin hittat till Skåne, och först ut var skräckfilmen ”1920 – Evil Returns” som 2011 spelades in på Kulturen i Lund.
Den indiska filmindustrin letar ständigt efter nya exotiska miljöer som kan fungera som bakgrund till kärleksmelodramer kryddade med sång och dans. Och filminspelningarna välkomnas ofta med öppna armar av myndigheter runt om i världen, eftersom det ses som billig marknadsföring. Schweiz har exempelvis tjänat enorma summor på indiska filmturister.
Eldsjälen bakom Connecting Bollywood är Mirza Askari, en indier som har bott i över 20 år i Sverige men som har ett stort kontaktnät i Bollywood; han är uppvuxen inom den indiska filmbranschen.
– För mig är det inte bara film. Det är en kulturell bro mellan länderna. Och vi har fått mycket hjälp av bland annat kommunerna i Ystad och Lund, och Öresund Film Commission, säger Mirza Askari.
– ”Jia aur Jia” är en film med rätt stora indiska stjärnor så den kommer att ses i Indien. Biobesökare lär bli nyfikna på Skåne och kanske åker hit på semester.
En som redan har varit på semester i Sverige är filmens manusförfattare och producent Mudassar Aziz. Vänskapen med Askari gjorde att han och hans fru stannade till i Skåne under sin smekmånad förra året. Då föddes idén till ”Jia aur Jia”.
– Jag blev inspirerad. Det är väldigt vackert här, och sedan åkte jag hem och skrev manuset. Miljöerna passade perfekt till den inre resa som karaktärerna gör, säger Mudassar Aziz.
– ”Jia aur Jia” är på ett sätt en typisk Bollywoodfilm, eftersom den innehåller sång och dans. Men filmen är en del av en ny trend i den indiska filmindustrin. Vi siktar allt mer på att nå ut internationellt och ”Jia aur Jia” har universella teman.
”Jia aur Jia” betyder ”Liv och Liv” – ”Jia” är precis som ”Liv” ett kvinnonamn med en bibetydelse. Handlingen kretsar kring två kvinnor som heter Jia – den ena levnadsglad, den andra deprimerad. Av en tillfällighet hamnar de på samma resa till Sverige, och lär känna varandra.
Stjärnorna Kalki Koechlin och Richa Chadda spelar huvudrollerna.
– Jag gillar Sverige, alla är så trevliga och det är så välorganiserat jämfört med i Indien. Vi har fått prova typiska svenska traditioner som bastu och kallbad, säger Richa Chadda.
Hemma i Indien är hon så känd att hon inte kan röra sig fritt utomhus.
– Jag har njutit av anonymiteten här och gjort saker som jag vanligtvis inte kan göra hemma. Jag och Kalki har varit och dansat på Etagé och Babel i Malmö. På nattklubbarna är det mycket mer avslappnat mellan kvinnor och män än vad vi är vana vid. Och vi kunde promenera hem till hotellet mitt i natten!
Indiska filmarbetare är vana vid ett högt tempo. Inspelningen av ”Jia aur Jia” började den 1 oktober och förväntas vara klar i början av november – då beger sig truppen på 35 man hem igen. Men kanske återvänder Koechlin och Chadda till Sverige för en galapremiär. Alla inblandade hoppas att filmen ska få någon form av distribution i Sverige.
Redan om ett par veckor landar nästa produktion i Skåne, men vad filmen handlar om är än så länge hemligt. Mirza Askari är säker på att det blir fler besök framöver. Nu har Connecting Bollywood byggt en bro, och den indiska biopubliken måste gödas.
– Vi indier kan inte leva utan stark mat, cricket – och bio.

Bollywood

Sett till antalet producerade filmer är Indien världens största filmnation. Störst är den hindispråkiga industrin i Mumbai som kallas för Bollywood (efter Mumbais äldre namn Bombay). Bollywoodfilmerna är ofta musikaler med extravaganta dansscener – en genre som kallas Masala Movies. Men Indien producerar filmer i alla slags genrer och har flera filmcentrum, exempelvis teluguspråkiga Tollywood i Hyderabad. I somras spelades Tollywoodfilmen "Nenem …Chinna Pillana?” in i Skåne.
Gå till toppen