Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Bimobject hoppas på miljoner

Malmöbolaget Bimobject har utsetts till ett av världens mest lovande teknikföretag. Målsättningen är att vara europeisk branschledare inom tre år och närmast hägrar börsnotering.

Volitos tidigare koncernchef Sven Holmgren, till vänster, blev nyligen styrelseordförande i Bimobject. Bolaget grundades av Stefan Larsson 2011 och utvecklar en digital produktkatalog för arkitekter och byggföretag.Bild: Peter Frennesson
2011 sade Stefan Larsson upp sig från tjänsten som globalt säljansvarig på ungerska Graphisoft och låste in sig på ett kontor på World Trade Center i Malmö.
Där skrev han i åtta månader på Bimobjects affärsplan – ett företag som utvecklar och säljer en digital produktkatalog åt arkitekter och byggbolag.
– Vi är en form av Spotify för byggindustrin. Vi har en molntjänst, en central plats där användarna går in och hämtar komponenter [möbler och byggmaterial] till sin design, förklarar han.
Han startade sitt första företag i början av 1990-talet, direkt efter gymnasiet. Företaget utvecklade ett ritprogram åt arkitekter och byggbolag och efter att ha sålt bolaget fortsatte han att arbeta med utveckling av ritprogram inom stora internationella företag.
Det han saknar i ritprogrammen är produktföretagen, det vill säga tillverkarna av de möbler och byggmaterial som behövs för att skapa ett hus.
I ritprogram kallas komponenterna till ett hus av bimobjekt. Bim står för bygginformationsmodellering och är en känd förkortning i byggbranschen. Stefan Larsson köpte domännamnet redan i början av 2000-talet och tankarna på företaget har grott sedan dess.
– I dag använder nästan alla arkitekter bimobjekt och nyligen har byggbolagen också börjat haka på.
Nyligen blev Volitogruppens tidigare koncernchef, Sven Holmgren, styrelseordförande i bolaget. Volito är en av de större ägarna i Peab.
– Byggbranschen är inte digitaliserad i samma utsträckning som andra branscher. Jag ser att det finns en outnyttjad del på marknaden där det händer grejer och byggbolagen börjar bli medvetna om det, motiverar Sven Holmgren sitt engagemang.
Bimobject är inte ensamma om idén. I USA finns flera företag som utvecklar liknande koncept. Den främsta europeiska konkurrenten finns i Frankrike, men det är i England Malmöföretaget bedömer att striden om den europeiska marknaden kommer att stå.
– I England blir bim ett lagkrav 2016, säger Stefan Larsson.
Bolaget har på två år gått från noll till tjugoen medarbetare varav de flesta sitter på Media Evolution City i Malmö. De har startat ett dotterbolag i England och ett i Tyskland och håller på att öppna utvecklingskontor i Ungern och Indien. Inom ett år räknar Stefan Larsson med att ha ytterligare tio anställda.
Nyligen utsågs bolaget till ett av världens mest lovande teknikföretag av Silicon Valley-tidskriften Red Herring. Stefan Larssons målsättning är att Bimobject ska bli världsledande och ett steg på vägen är den börsnotering på First North, Stockholmsbörsens lista för tillväxtföretag, som han planerar att genomföra i januari.
Inför noteringen arrangeras en handfull investerarträffar och målet är att ta in 20 miljoner kronor i samband med listningen, samt optioner på ytterligare 50 miljoner.
– Vi har redan garanter för 14 miljoner i form av ett tjugotal personer och företag och en mix av nya och befintliga ägare. Pengarna kommer att räcka för den europeiska satsningen, säger Stefan Larsson.

Bimobject

Grundat 2011.
Utvecklar en digital produktkatalog åt byggbolag och arkitekter.
Har 20 000 användare och 200 betalande kunder i form av tillverkningsföretag där några av de största är Knauf, Velfac, Dorma och Velux.
Omsatte 1,9 miljoner kronor och gjorde en förlust på 2,3 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret.
Gå till toppen