Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kritik mot mobiloperatörerna

IT-minister Anna-Karin Hatt (C) vill att mobiloperatörernas täckningskartor även ska visa mottagningen inomhus.

– Som konsument är man inte betjänt av att operatörerna bara redovisar hur det fungerar utomhus. Människor vill ju kunna använda sina telefoner i det egna hemmet eller på andra ställen inomhus, säger IT-minister Anna-Karin Hatt (C) i en intervju med Sydsvenskan.
Kritiken mot de täckningskartor som mobiloperatörerna presenterar på sina hemsidor är omfattande. Många mobilanvändare upplever att kartorna lovar mer än de håller och inte stämmer med verkligheten.
Det visar inte minst den mobilkarta för Skåne som Sydsvenskan lanserade tidigare i höst. Närmare 1 800 rapporter har kommit in och mer än nittio procent gäller kritik mot obefintlig eller dålig täckning.
De samlade reaktionerna från olika håll i landet har fått regeringen att agera. Särskilt efter den stickprovsmätning av täckningskartornas trovärdighet som Post- och telestyrelsen (PTS) genomfört. Tre av fyra operatörer fick rejält underkänt.
Anna-Karin Hatt kallar operatörernas kartor för ”skämskartor”. Sydsvenskans mobilkarta kring täckningen i Skåne är också en bekräftelse på detta, menar hon.
– Den som lovat bra täckning har också ett ansvar att hålla sina löften. Det duger inte att visa upp en karta och så ser verkligheten ut på ett helt annat sätt. Vi i regeringen är beredda att skärpa lagstiftningen och spänna musklerna mot operatörerna, säger hon.
I augusti gav regeringen direktiv till Konsumentverket och PTS att ta fram förslag på vilka krav som kan ställas på operatörerna för att få dem att förbättra informationen kring mobiltäckning. Myndigheterna fick samtidigt i uppdrag att presentera en långsiktig plan för hur mobilnäten ska förbättras och utbyggnaden snabbas på.
– Svenskarna är beredda att betala för bra mobiltelefoni i nät som fungerar. Tydliga krav på korrekt information från operatörerna gör att människor röstar med fötterna. De kommer att gå till den operatör som bäst lever upp till sina löften. Så länge de låtsas ha bra täckning har konsumenterna inga maktmedel, säger Anna-Karin Hatt.
Täckningskartorna från mobiloperatörerna redovisar täckning utomhus byggd på matematiska kalkyler. Operatörerna motiverar detta med att de inte har någon praktisk möjlighet att mäta täckningen inomhus hos kunderna.
Samtidigt pekar de på att mottagningsförhållandena påverkas av byggmaterial och placeringen på ett hus. Täckningen kan till och med skilja mycket från rum till rum.
Operatörerna friskriver sig i praktiken därmed från löften när det gäller mobiltäckning inomhus.
– Relevant täckningsinformation innebär att den är lätt att förstå och att den omfattar hur täckningen fungerar där vi människor använder mobilen, vilket också är inomhus. Men exakt hur detaljerat täckningen ska anges måste tekniska experter komma fram till, säger Anna-Karin Hatt.
Ett annat regeringskrav som lär komma gäller de enskilda telefonernas mottagningsförmåga. Nya smarta mobiler har generellt visat sämre mottagning än äldre mobiler.
– I dagsläget får du inte veta om mobilen är bra eller dålig att ringa med, men sådant måste konsumenterna få veta. Jag har bett myndigheter se om vi kan införa skyldighet i lagen att redovisa sådana värden, säger Anna-Karin Hatt.
I mars nästa år ska PTS redovisa förslag för bättre täckningsinformation samt en långsiktig plan för hur mobilnäten ska förbättras.
Fotnot: Här kan du hjälpa oss att rapportera om din mobiltäckning.
Gå till toppen