Malmö

Medvetet val ger bättre betyg

Klass 3 B har islamologi på schemat två lektioner i veckan. Lektionen är frivillig men alla i klassen går dit.

Den vita tavlan görs om till storbildsskärm och precis som vanligt börjar lektionen med högläsning ur Koranen. Dagens kapitel, sura, handlar om al-Humazah, baktalaren.
Först läser en röst ett stycke på svenska sedan följer samma stycke på arabiska. Eleverna upprepar det som sägs.
– Vi börjar alltid med läsning ur Koranen, sen tar vi upp något annat. Idag de olika profeterna, säger islamolog Ali Abdelli som håller i lektionerna.
Det är fjärde året som eleverna har islamologi på schemat, och precis som majoriteten av skolans elever är de flesta troende muslimer.
– Ska vi ha prov? undrar Rukaja Falah Taraboosh när Ali Abdelli delar ut små häften till eleverna.
– Nej, vi ska läsa om den första människan och den första profeten, Adam, säger Ali Abdelli.
– Och den sista profeten är Muhammed, utbrister flera elever i kör.
Ögårdsskolan är en friskola som startade för tretton år sedan. Skolan har muslimsk inriktning men är öppen för alla. Den ligger vägg i vägg med Islamic center och moskén men eleverna får inte gå ifrån lektionerna för att be.
– Det är några elever som har velat be under skoltid, men nej, det får de inte göra. Har vi lektion kan de ju inte gå och be, säger Ann-Louise Wallner, biträdande rektor på skolan.
Hon tycker att det är viktigt för eleverna att ta del av andra religioner också, inte bara islam. Därför har skolan ett samarbete med Västra Skrävlinge kyrka dit eleverna går med jämna mellanrum, framförallt vid kristna högtider.
– Vi har märkt att våra elever är medvetna och att de ställer många frågor när de är där. Det ser vi som positivt, säger Ann-Louise Wallner.
Skolans upptagningsområde är främst Rosengård, Sofielund och Fosie men det kommer även elever från Arlöv och Limhamn, och en elev åker varje dag från Eslöv. Att skolans sexor klarar sig betydligt bättre än den kritiserade Rosengårdsskolans sexor, tror Ann-Louise Wallner beror på att föräldrarna gör ett aktivt val när de väljer Ögårdsskolan.
– Det innebär inte att våra elever har föräldrar som är mer högutbildade än andra, men vår skola är liten och det tror jag underlättar för våra elever så att de får en lugnare skolmiljö, säger hon.
Längst bak i klassrummet sitter Seher Alkan och Rukaja Falah Taraboosh. De började läsa Koranen hemma när de var fem sex år gamla. De tycker att två lektioner islamologi i veckan är för lite så därför går de i koranskola på fritiden.
– Jag är turk och kunde inte arabiska innan jag började läsa Koranen. Nu lär jag mig hela tiden och det är faktiskt inte så svårt, säger Rukaja Falah Taraboosh.
När lektionen lider mot sitt slut är det dags för eleverna att visa vad de kan. I slutet av varje lektion rabblar eleverna en ramsa på arabiska som handlar om att de ska vara goda människor, inte ljuga och behandla alla med respekt.
– De kan den utantill. De är snabba på att lära sig stycken ur Koranen utantill, säger Ali Abdelli.

2000

invigdes Ögårdsskolan.

227

elever går idag på skolan som har elever från förskoleklass till årskurs sex.
Gå till toppen