Kultur & Nöjen

Malmö får två fristadsplatser

Nästa år kommer Malmö att få två fristadsförfattare istället för en. Dessutom kommer den nya platsen att vigas åt en person med ett annat konstnärligt uttryck än det skrivna ordet.

– Vi gör en liten insats genom att öppna för en andra plats, men förhoppningsvis kan vi få fler att följa efter, säger Daniel Sestrajcic, kulturnämndens ordförande i Malmö.
Fristäder för författare har funnits i tjugo år. Den internationella organisationen, som så småningom skulle få namnet International Cities of Refuge Network (ICORN), startades i början av 1990-talet som en reaktion mot avrättningarna av författare i Algeriet.
Tvådagarskonferensen Safe Havens for Artists at Risk på Moriska paviljongen i Malmö syftar till att bredda begreppet fristadsförfattare. En rad olika organisationer är på plats, allt från Reportrar utan gränser och PEN till Scholars at Risk, som vill hjälpa utsatta akademiker.
– Författare och journalister har alltid varit bra på att organisera sig och verbalisera sina problem. Men det har musiker generellt inte varit, säger danske Ole Reitov som själv är gammal journalist, men nu representerar organisationen Freemuse, som arbetar för att uppmärksamma musikers rätt till yttrandefrihet.
Han upplever att musikorganisationer de senaste tio åren har fokuserat väldigt mycket på upphovsrättsfrågor.
– Det är helt naturligt. Men det måste också vara naturligt att man har en solidaritet med kollegor i andra länder, säger han.
Initiativet till konferensen togs av Kulturrådet, vars styrelseordförande är Kerstin Brunnberg.
– När jag började på Kulturrådet kom jag från Sveriges Radio och hade med mig journalistiken och musiken. Jag hade varit på några möten med Freemuse och tänkte: ”Författare och journalister – kanonbra!”. Men musiker och konstnärer står ju för samma artikulering av orättvisor och förtryck. Så jag började tjata om att vi var tvungna att vidga begreppet, säger hon.
Ole Reitov tror till och med att musik i många fall kan vara ett större hot mot förtryckande regimer.
– Musiker, inte minst rappare, kan på ett väldigt enkelt sätt förmedla sociala och politiska budskap oavsett om folk kan läsa eller ej, säger han.
Den palestinske rapparen Khaled Harara vet vad det innebär. Han var tvungen att fly från Gazaremsan eftersom Hamas-regimen kastar rappare i fängelse. Just nu är han fristadsförfattare i Göteborg (som alltså redan tänjt lite på begreppet)
– Jag är den förste musikern i programmet. Jag hoppas att jag ska göra ett bra jobb, så att fler musiker får komma, säger han.
Han tycker inte bara att det handlar om att få skydd i ett annat land. Han menar även att han och andra musiker kan bidra med något.
– Jag och mina vänner lyckades göra musik i en krigszon. Föreställ dig då vad vi kan göra när vi är på en säker plats, säger han.
Gå till toppen