Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sverige för kallt för bästsäljaren

Den har varit Europas mest sålda elbil i år. Men Sverige får vänta ett år på den.

Orsaken till att Renault Zoe, den billigaste elbilen just nu om vi räknar bort tvåsitsiga Renault Twizy, inte kommer hit förrän sent 2014 är vårt klimat.
Det är för kallt helt enkelt. Bilens teknik och klimatanläggning måste anpassas för att klara kylan.
Samma sak gäller för våra nordiska grannar Finland och Norge, men norrmännen ligger på att få bilen tidigare. Importören där vill rida på framgångarna för elbilarna, som gynnas av en rad förmåner, momsbefrielse, fri parkering, inga trängselavgifter, fritt fram att köra i bussfilerna och fri el på många ställen.
Tittar vi på den norska nybilsförsäljningen har elbilar toppat de två senaste månaderna, stora, lyxiga Tesla Model S i september och Nissan Leaf i oktober.
På Renaults huvudkontor i Paris funderar man just nu på om man kan börja tillverka klimatanpassade Zoe för den norska marknaden så att bilen kan lanseras där efter årsskiftet.
Sverige däremot får vänta.
Trots att Zoe är Europas populäraste elbil med runt 10 000 sålda innan året är slut har försäljningen ändå varit en besvikelse när produktionsmålet för 2013 var 50 000.
Renault Zoe saluförs i två delar:
Ett pris på bilen.
En månadshyra för batterierna.
I Danmark, där Zoe finns sedan i august i år, är bilpriset 161 400 danska kronor, cirka 185 000 svenska kronor.
Till det kommer en batterihyra på 699 danska kronor, ungefär 800 svenska kronor, med 1 250 mils årlig körning. Är körsträckan längre blir batterihyran högre.
Samma upplägg är det i alla länder där Zoe säljs sedan i våras. Och samma upplägg blir det i Sverige när det dags för introduktion här.
Renault Zoe byggs på samma plattform som senaste generationen Clio och har mycket av eltekniken gemensam med allianssyskonet Nissan Leaf.
Bilen har en elmotor på 65 kW/88 hk.
Toppfarten är maximerad till 135 km/tim. Det vill säga en bra bit över högsta fartgränsen i Sverige. Å andra sidan känns Zoe inte som någon motorvägsbil. Den trivs bäst i stan.
Räckvidden anges till 21 mil och förbrukningen till 1,46 kWh/mil enligt den standardiserade europeiska körcykeln.
Som ni ser i sammanställningen här intill över elbilarna som säljs just nu på den svenska marknaden är 21 mil bra, bara överträffat av stora Tesla Model S.
Men enligt Søren Hyltoft, pr-chef på danska Renault, råder man den som måste köra längre än 15 mil i vårt klimat att inte välja Zoe. Ligger man däremot som de flesta på max fyra-fem mil om dagen är det inga problem att köra Zoe till vardags.
Utrymmena och komforten är helt okej för en drygt fyra meter kort bil som Zoe. Och alla sitter relativt högt, eftersom det 290 kilo tunga paketet med litium-jon-batterier ligger under golvet.
Interiören är lite plastig, men utformningen av instrument och annat är i tiden.
När Euro Ncap krocktestade och säkerhetsbedömde Zoe nyligen fick den toppbetyget fem stjärnor.
Det är alltså mycket som talar för lilla elbilen, men Sverige är för kallt och får vänta på den.

Renault Zoe

Pris kronor: ca 190 000
Batterihyra kr/månad: cirka 900
Miljöbilspremie: 40 000 kronor
Skatt kronor/år: 0
Elmotor kW/hk: 65/88
Max vridmoment Nm: 220
Toppfart km/tim: 135
0-100 km/tim: 13,5
Automatiserad växellåda: standard
Säkerhet
Krockkuddar: 6
Krocksäkerhet betyg: 5 (5)
Mått och vikt
Längd centimeter: 408,4
Tjänstevikt kilo: 1 503
Maxlast kilo: 440
Släpvagnsvikt kilo: får inte dra
Bagage min/max liter: 338/1 225
Miljö
Förbrukning kWh/mil: 1,46
Koldioxidutsläpp gram/km: 0
Räckvidd el mil: 21
Laddtid 16 A/230 V/3,7 kW/enfas tim: 6-9
Laddtid 16 A/400 V/11 kW/trefas tim: 2
Laddtid 32 A/400  V/22 kW/trefas tim: 1

Konkurrenterna

Renault Zoe jämfört med elbilarna i Sverige just nu. Priser före miljöpremien 40 000 kronor.

Modellel (kW/hk)längdräckvidd (mil)pris (kr)

(cm)

Renault Zoe65/8840821ca 190 000*

BMW i3125/17040013-20339 990

Citroën C-Zero47/6734815289 900

Mitsubishi i-MiEV49/6734815289 900

Nissan Leaf80/10944520314 890

Nissan Leaf80/10944520245 590*

Peugeot iOn47/6734815281 000

Ford Focus107/14343616404 000

Tesla Model S285/38849739648 500

Volkswagen e-Up60/8235416266 500

* Batterihyra tillkommer med cirka 900 kr/mån på Renault Zoe och med 1 029 kr/mån på Nissan Leaf om bilarna körs 1 250 mil/år.

Prisvärd bland elbilarna.

Klokt miljöval för den som kör max 15 mil/dag.

Goda utrymmen i en liten bil.

Infrastrukturen/laddmöjligheterna för elbilar.

Andrahandsvärdet när elbilarna utvecklas och dagens teknik förmodligen är omodern när det är dags att sälja.

Köpa och äga 8 (10)

Köra och åka 6 (10)

Snål och säker 9 (10)

Slutbetyg 23 (30)

Gå till toppen