Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Europa stjäl Japans show

För fyra år sedan var bilsalongen i Tokyo på väg att ställas in efter den djupa finanskrisen.

För två år sedan skakades Japan av en kraftig jordbävning som mätte 8,8 på Richter-skalan. Över 15 000 människor omkom. Kärnkraftverket i Fukushima förstördes av tsunamin efter jordbävningen den 11 mars 2011. Många fabriker och underleverantörer till den japanska bilindustrin drabbades direkt och indirekt.
Då var det på nytt nära att salongen ställdes in, men både 2009 och 2011 genomfördes de i bantad skala, men drog ändå drygt 800 000 besökare i 35-miljonersstorstaden Tokyo.
Nu är Japan på fötter, även om sviterna av Fukushima-haveriet består. Ekonomin är uppåt och bilindustrin är redo att visa vad den kan och Tokyo-salongen hoppas spränga miljonvallen igen.
Då slår européerna till med fem världspremiärer:
BMW 4-serie cabriolet kommer till Sverige i början av mars.
Nya Mini, nästan decimetern längre än föregångaren och en helt ny bil från grunden, lanseras i mitten av mars.
Porsche Macan, en dyr lågpris-Cayenne med en prislapp från 595 000 kronor, och Jaguar F-Type Coupé kommer i april.
Volkswagen Twin Up med laddhybridtekniken från konceptet XL1 och en förbrukning på 0,11 liter/mil, får däremot vänta ett eller ett par år till. Ladd-Up är helt enkelt för dyr än.
Dessutom avslöjade Volvos produktchef Lex Kerssemakers på Tokyo-salongen att Volvo XC90, som lanseras nästa höst, ska komma som laddhybrid från start.
Mycket Europa alltså, men Japan kan också.
Tidigare har bilsalongen här varit en liten orgie i fantasifulla bilar.
Fantasin och designidéerna finns där fortfarande, men jag har en känsla av att det lugnat ner sig.
Nu handlar det mer om framtidens teknik, hybrider, elbilar och bränsleceller, aktiva säkerhetssystem, bilar som kommunicerar med radiovågor och i princip kör själva efter varandra, och annat spännande.
Låt oss se vad som finns i hemmalagets montrar.
Honda: Civic Type R kommer till Europa först 2015 och den mindre crossovern Vezel, som kommer i annat namn, samma år. Honda visar även tvåsitsiga, öppna konceptet S660.
Lexus: Vackra hybridcoupén RC, som bygger på nya IS, går snart i produktion och når eventuellt Europa nästa år. Konceptet LF-NX kan gå i produktion nästa sommar, men med mer återhållen design än den som visas här och som visats på tidigare salonger.
Mazda: Axela, den japanska versionen av Mazda 3 som nyss börjat säljas hos oss visas som hybrid och som gasbil för Japan.
Mitsubishi: Koncepttrion XR, GC och AR. I GC kan vi ana nästa generation Pajero om några år.
Nissan: GT-R Nismo och koncepten iDx Freeflow, Nismo och Bladglider.
Subaru: Huvudnumret är Levorg, en 4,5 meter lång, lite högre bil som ersätter Outback i Japan 2014 och i Europa 2015, plus koncepten Viziz och Crossover 7.
Suzuki: En konceptkvartett, cabrioletsuven Z-Lander, kompaktsuven iV-4, crossovern Crosshiker, och kantiga Hustler.
Toyota: Världens största biltillverkare bräcker alla med fem nyheter, bränslecellsbilen FCV, som väntas på gatan 2015 med femtio mils räckvidd med eldrift med de två vätgastankarna fulla, FT-86, cabbversionen av GT-86, som sätts i produktion om mottagandet fortsätter att vara positivt, i stort sett klara JPN Taxi, lilla FV2 som manövreras som en segway, samt trehjuliga bil/moped-hybriden i-Road som ska testas under tre år i Toyota City och Grenoble innan den förverkligas.
Ett spännande hemmalag, men bortalaget tog dem nog lite på sängen med sina stjärnskott.

Tokyo Motor Show

Var: Tokyo Big Sight i Ariake, Koto-ku.
När: 23 november-1 december.
Nyheter: 76 världspremiärer, varav 40 personbilar och 24 motorcyklar.
Utställare: 177 från 12 länder.
Utställningsyta: 38 239 kvadratmeter.
Besökare 2011 (senaste Tokyo-salongen): 842 600.
Gå till toppen