Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Här är bilen som kan se runt sig själv

Säkerhetssystemen tar steget ner till småbilarna.
Men det kostar.

Nissan Note, den drygt fyra meter korta bilen som nu är här i sin andra generation, har ett teknikpaket som tillval för 14 000 kronor.
I det ingår:
Filkörningshjälp som varnar med en diskret signal när en vit linje korsas och föraren inte använt körriktningsvisaren.
Döda-vinkel-varning som varnar med en lampa om föraren till exempel är på väg att byta körfält och ett annat fordon finns där.
Fyra kameror som ”ser” 360 grader runt bilen och varnar om ett rörligt föremål finns nära bilen när den körs sakta, till exempel vid backning.
Dessutom ingår ett nyckellöst låssystem med startknapp i paketet.
Det senare finns på många modeller idag, men det andra får vi kliva upp i storlek för att hitta.
Nissan själva jämför gärna sin Note med Ford Fiesta.
Så låt oss ställa de två bilarna, båda försedda med stopp/start, mot varandra med Notes siffror först:
Motor: 1,2/80-1,0/80 hk.
Förbrukning: 0,47-0,43 liter/mil.
Längd: 410-397 centimeter.
Höjd: 153-150 centimeter.
Bredd: 170-172 centimeter.
Bagage: 295-290 liter.
Pris: 128 900-124 400 kronor.
Nybilsgaranti: 3–2 år.
Så långt kalla fakta.
Jämnt med lite fördel Fiesta.
Jag tycker också tysken går före den brittiskbyggda japanen på vägen.
Nissan Note, som görs på samma plattform som den mindre Micra, är stötig och orolig på de slitna vägarna på norra Jylland, Danmarks Norrland, där jag provkörde den för en tid sedan. Och på motorvägen blir motorn ettrigt störande, som trecylindriga motorer oftast är.
Däremot vinner Note kampen om utrymmena. Den måste vara en av de rymligaste i småbilsklassen med gott om plats för huvud och knän fram och bak, även om komforten bara är sådär.
Bagageutrymmet är på 295 liter, som blir 381 liter med det skjutbara ryggstödet bak i sitt främsta läge. Det baksätet är dock inte gratis, utan ingår i ett paket för 7 000 kronor.
Med ryggstödet fällt rymmer Note nästan två kubikmeter upp i tak. Det är bra, även om lastgolvet inte blir plant som jag tycker att det borde bli.
Krocksäkerheten vet vi inget om för nya Note, men nog ska den få fem stjärnor till skillnad från föregångaren som fick nöja sig med fyra. I så fall matchar den senaste Ford Fiesta som fick fem stjärnor när den testades och säkerhetsbedömdes i fjol.
En annan skillnad är säkerhetstänket på de båda.
Nissan Note har paketet med sina säkerhetstillbehör.
Ford Fiesta har autobroms i farter under 30 km/tim, som är baserat på Volvos City Safety. Systemet, som Ford kallar Active City Stop, finns i ett paket för 5 900 kronor ihop med bland annat parkeringssensor bak och eluppvärmd vindruta
Förbrukningen vinner Fiesta med 0,43 liter/mil med stopp/start, mot Notes 0,47 liter/mil med samma bränslebesparingsteknik.
Döm själva vem som vinner den jämna matchen, men jag håller nog Fiesta steget före Note, utom när det gäller utrymmen.
Nya Nissan Note finns även som 1,5dCi/90 hk diesel med en förbrukning på 0,36 liter/mil för 149 900 kronor.

Nissan Note 1,2

Pris kronor128 900
Skatt kronor/år360
Bensinmotor liter/hk1,2/80
Max vridmoment Nm110
Toppfart km/tim170
0-100 km/tim13,7
Växellåda5-växlad manuell
Säkerhet
Krockkuddar6
Krocksäkerhetinte testad än
Mått och vikt
Längd centimeter410,0
Tjänstevikt kilo1 111
Maxlast kilo395
Bagage min/max liter295/1 982
Miljö
Förbrukning liter/mil0,47
Koldioxidutsläpp gram/km109
Övrigt
Luftkonditioneringstandard
Farthållarestandard
Panoramaglastak4 000 kronor
Utrustningsnivå Acenta*9 000 kronor
* Med bland annat klimatanläggning, höj- och sänkbar förarstol och regnsensor.

Mätaren

Köpa och äga7 (10)

Köra och åka6 (10)

Snål och säker7 (10)

Slutbetyg20 (30)

Plus och minus

PLUS

Säkerhetssystem som tillval.

Rymlig fram och bak.

Prisvärd.

MINUS

Ettrig trecylindrig bensinmotor.

Ratt bara ställbar i höjd.

Ställbar förarstol i höjd bara i högre utrustningsnivån.

Orolig gång på ojämn väg.

Konkurrenterna

Nissan Note 1,2 jämfört med föregångaren och åtta bilar med bensinmotor och fem dörrar:

modellmotor (l/hk)längd (cm)förbrukning (l/m)bagage (l)pris (kr)

Nissan Note (nya)1,2/804100,47295128 900

Nissan Note (gamla)1,4/884100,63280142 990

Ford Fiesta1,0/803970,43290124 400

Hyundai i201,2/854000,49295124 900

Kia Rio1,2/854050,50288127 900

Mazda 21,3/843920,51250134 900

Opel Corsa1,2/854000,51285152 800

Peugeot 2081,2/823960,45285144 900

Renault Clio0,9/904060,39300139 900

Seat Ibiza1,4/854060,59292119 600

Skoda Fabia1,2/864000,52300132 700

Volkswagen Polo1,2/903970,51280142 900

Gå till toppen