Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Nästa år ska bli Gustav Maljas

I år har han kört på de största racingbanorna i Europa. Nästa år vill Gustav Malja tillbaka för att kliva upp på pallen.
– Det går inte att beskriva känslan när jag körde genom Eau Rouge – Spas berömda passage, säger Malmöföraren.

Nyligen fyllde Gustav Malja 18 år men ännu har han inte hunnit ta körkort. När han fyllde år var han inte ens hemma utan var i väg med racingteamet för att testköra inför nästa säsong som startar i vår.Bild: Lars Brundin
När Gustav Malja summerar sitt första år som förare i Formula Renault 2.0 kan han konstatera att det blev två pallplaceringar.
Framgångarna kom i NEC-mästerskapet som egentligen inte var hans huvudtävling i år. I huvudmästerskapet Eurocup lyckades han bara ta poäng i en av sju tävlingar och han placerade sig på en tjugonde plats totalt bland 38 förare.
– Jag är ändå nöjd eftersom det är ett stort steg att ta. Aerodynamiken, farten, fästet och däcken – ja allt är helt annorlunda och det gör stor skillnad på körstilen, förklarar han skillnaden jämfört med Formula Masters som han körde förra säsongen.
Att det skiljer mycket hade han med i beräkningarna och det är framför allt nästa år som han ska skörda framgångar. Både han själv och teamet har stora förhoppningar på nästa säsong.
De flesta som tävlade i årets Eurocup-serie var andraårsförare. Som rookie hamnade Gustav Malja topp-3 och han tycker att han nu känner samma positiva vibbar som mellan första och andra säsongen i Formula Masters för två år sedan.
– Andra året var jag i stort sett topp-5 i varje race. Den känslan har jag också fått i de senaste testerna där jag varit med i toppen. Jag känner mig helt klart redo för nästa år, säger han och menar att han ibland kan behöva en lång startsträcka vid den här typen av förändringar.
Den första säsongen är också noggrant dokumenterad. Han gör alltid detaljerade anteckningar om alla banor och lopp han kör. Allt för att han ska vara maximalt förberedd vid nästa start där.
– Ingen av mina teamkamrater gör så, men för mig är det viktigt eftersom vi får ganska få testdagar på banorna, säger han.
Årets stora genombrott tyckte han kom i den femte av de sju Eurocup-tävlingarna. När det var dags att köra på den spektakulära F1-banan i Budapest hade han också ett stort följe på läkaren. 28 sponsorer var på plats för att följa honom.
– Jag kände ingen press. Det var bara positiv stress, säger han.
Det blev en trettonde plats och han var den gången riktigt nära sina första poäng. De kom istället i nästa tävling på Paul Ricard i Marseille efter att han kört in på en åttonde plats.
Konkurrensen i Formula Renault 2.0 är stenhård, vilket gör att toppförarna i mästerskapet klarar steget upp till Formula Renault 3.5 eller GP2-serien. Många av Josef Kaufmanns förare har gått vidare till nästa steg och några har nått hela vägen till F1.
Som förare tycker Josef Kauffmann att Gustav Malja är en förare som kan gå långt, men vilken nivå han kan nå är för tidigt att sia om.
– Hans kvaliteter sitter i föraregenskaperna. Han gör väldigt sällan misstag. Nästa år måste han förbättra sina kvalrace och får han till dem och kan starta i en framskjuten position kommer han också att kunna göra bättre resultat. Jag tycker att han har visat prov på det några gånger redan i år, säger Josef Kauffmann.
Gerhard Berger, Nico Hülkenberg och Esteban Gutiérrez är några förare som tagit klivet från Josef Kauffmann Racing till Formel 1, men den som Gustav Malja tagit störst intryck av på sistone är danske Kevin Magnussen som nästa år ska köra för McLaren.
– Vi har fått bra kontakt och snackat väldigt mycket både på banan och på flygplatserna under året. Han har varit väldigt öppen och berättat hur det var för honom när han var i min position och gett mig tips och bra input, säger Gustav Malja, som drömmer om att göra en liknande resa.

Gustav Malja

Ålder: 18 år.
Bor: I Limhamn.
Familj: Pappa Mika med styvmamma och mamma Maria med styvpappa samt fem syskon.
Meriter: Tvåa i Formula Masters 2012. Har 2011 och 2012 fått ta emot motorsportpriset Rickard Rydells Special Award.
Årets mästerskapsplaceringar: 20:e plats i Eurocup. 15:e plats i NEC (körde bara tre av sju tävlingar).
Förebild: ”Framför allt Sebastian Vettel och Zlatan, men inom motorsporten har jag också inspirerats av Mika Häkkinen, Michael Schumacher och Ayrton Senna.”
Aktuell: Har nyligen avslutat första Formula Renault-säsongen med racingteamet Josef Kauffmann Racing.
Gå till toppen