Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
EU

Norrmännen är något på spåren

Oljepengar. Pensionspengar. Hur hanteras de bäst?
Investera i framtiden.
Med bättre räls på rätt plats kan vi här i Skåne bli en tyngre spelare i världen. Vi, och västsvenskarna, danskarna och Osloborna. Och varför sedan inte också Hamburg.
Vi kan vara åtta miljoner  och kopplas till fler. Om tåget går som tåget från Oslo till Köpenhman, över den nya förbindelsen över Fehmarn Bält och vidare ner på kontinenten. Men snabba förbindelser kan detta bli en stark region, ”åttamiljonersstaden”, som kanske, kanske, syns också internationellt. Där som Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Oslo, Öresundsregionen och Själland bara är prickar på kartan.
Drömmen har levt länge.
Nu är den ett tuppfjät närmare att bli sann: det norska stortinget har beslutat att utreda höghastighetståg till Köpenhamn. 100 miljoner kronor satsar Norge på detta. Och det kan de gott göra: det finns miljarder i den norska oljefonden – marknadsvärdet på Statens Pensjonsfond Utland, som den heter officiellt, uppgår till 4 714 miljarder NOK.
Pengar som ska användas förnuftigt och satsas på framtiden.
Vad är väl rättare än de snabba och säkra förbindelser norskt näringslivs behöver ner till kontinenten.
Sverige då? Här var det stopp. Infrastukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) har gjort klart att det här inte är en prioriterad fråga. Så där som järnvägssatsningar till Skåne inte heller annars ses som så angelägna. Tyvärr.
För även om Sverige inte har oljefondspengar att satsa så finns det pengar som behöver investeras för framtiden, till exempel pengar som ska betala våra framtida pensioner. Att satsa en del på infrastruktur som skapar bättre bas för framtidens näringsliv låter förnuftigt.
Men vänta inte alliansregeringen håller med om det före valet.
Gå till toppen