Kultur

Spelrum för mörka fantasier

Arrangemang Viktor Rosdahl med flera konstnärer.

Petr Davydtchenko .Bild: Viktor Rosdahl
Spelrum för mörka fantasier
Ödetomten vid Nobelvägen/Industrigatan i Malmö. Det är gyttjigt och kallt, klockan har passerat elva på kvällen. En man hukar på ett utslitet bilbaksäte med spritflaska på marken och kniv i handen. Han är upplyst av en strålkastare och framför honom står en filmkamera. Med kniven skär han långsamt av Adidasränderna på först sin jacka, sedan skorna, t-shirten och huvan.
Bakom masken finns den rysksvenske konstnären Petr Davydtchenko, och hans performance innehåller så mycket mer än en protest mot logotypkulturen. Den brutala och förgiftade miljön, där en gång Mohabs oljeslageri och Alfred Benzons kemifabrik låg, för tankarna till självskadebeteende och våld.
Verket ingick i konstprojektet ”Kosmisk kastrering”, som ägde rum i lördags kväll. Ett femtontal konstnärer, främst med Stockholmsbas, deltog med installationer, filmer och performance. Konceptet startades av Joakim Forsgren och Mikael Goralski i Sundbybergs Millenniepark i september och är tänkt att gå som en stafett till andra städer. Den som stod bakom arrangemanget i Malmö var målaren Viktor Rosdahl.
Det finns något laglöst över övergivna platser som gör dem till perfekta projektionsytor för fantasier och drömmar, särskilt av det mörkare slaget. Som Johan Wiléns dramatiskt upplysta miniatyrrekonstruktion av ett uppmärksammat mord. Eller Karin Hasselbergs våldsamma grävperformance i den hopplöst packade jorden. Det sista jag såg innan kylan besegrade mig var en stroboskopisk pyroteknikföreställning av Klas Eriksson – ett urartat och spöklikt demonstrationståg med bengaler och smällare som glimmade till i natten.
Gå till toppen