Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Malmögrupp trotsar seg bransch

Det är ont om långfilmer från Malmö. Men nu kommer hela sex stycken på en gång. Sydsvenskan har träffat regissörerna i S:t Knutsgruppen.

Allting började hösten 2012 på S:t Knuts torg i Malmö. Regissörerna Peter Wirén och Antonio Tublén fikade med skådespelaren Patrik Karlsson.
– Vi pratade om hur segt det är att finansiera en långfilm, att det kan ta flera år. Och medan man väntar så dräneras lusten, säger Antonio Tublén.
– Vi var lite kaxiga, och sa: hade vi bara haft lite pengar så skulle vi göra en film med detsamma.
Sagt och gjort. Ett år senare är inte bara en utan sex långfilmer mer eller mindre färdiga. Förra helgen var det inofficiell premiär för vänner och bekanta på Chokladfabriken.
Bakom filmerna står, förutom Tublén och Wirén, regissörerna Lisa Fjellman, Anna Lönn Franko, Maciej Kalymon, Andreas Lindergård och Henrik Möller som kallar sig för S:t Knutsgruppen. Patrik Karlsson skådespelar i flera av filmerna.
– Alla kände inte varandra, men vi har blivit ett tajt gäng på kort tid och hjälpt varandra under inspelningarna. Projekten är unika och udda: bland annat en feministisk buskis, en science fiction-komedi och en psykedelisk skräckfilm, säger Henrik Möller.
En normal svensk långfilm kostar 20 miljoner kronor. Men de sex filmerna har bara en budget på 100 000 kronor – vardera. På pappret, åtminstone. Alla har jobbat gratis, men får ta del av de eventuella vinster som filmerna genererar.
Stödpengarna kommer från Film i Skåne, och filmkonsulenten Joakim Strand poängterar att man bara har bidragit med utvecklingspengar, och därmed inte snuvat andra filmprojekt.
– Vi kan inte gå ut och säga att någon gör film för 100 000, eftersom det är omöjligt. Egentligen kostar filmerna en miljon vardera om man räknar med löner, säger Joakim Strand.
– Det intressanta för oss var att de ville göra det tillsammans och hade ett manifest. Det är viktigt att hålla igång som filmare, och inte bara vänta.
Alla i gruppen har fått blodad tand att fortsätta med personliga lågbudgetprojekt.
– Tänk om man är författare och så kostar pennan 20 miljoner. Det är ju fullständigt orimligt. Men så är det att vara filmare. Det måste finnas ett sätt att göra billigare film, säger Peter Wirén.
– Dessutom så försvinner kanske det lite skeva och sunkiga när filmprojekt ska gå igenom alla filter i branschen. Jag tror att det finns en publik även för våra berättelser.
De sex filmerna ska lanseras nästa år, och man hoppas på festivalvisningar: Antonio Tubléns ljudthriller ”LFO” har redan varit på Fantastic Fest i Austin, Texas.
Men någon reguljär svensk biolansering av filmerna vågar gruppen inte hoppas på. De ska istället försöka sälja filmerna på dvd eller via en hemsida.
Framför allt hoppas de att fler filmare blir inspirerade och börjar samarbete kring liknande projekt.
– Det är tufft att vara ensam konstnär och fatta alla beslut själv. Att vara i en grupp betyder jättemycket, och har gjort att jag har vågat gå igenom den här processen, säger Lisa Fjellman.
Gå till toppen