Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

E-handel tar stormsteg framåt

Om tio år spås den stå för trettio procent av detaljhandelns omsättning.

Bild: Ola Nilsson
HUI Research har tittat tio år framåt när det gäller utvecklingen av näthandeln av varor till konsumenter. Tjänster som resor, musik, film och biljetter finns inte med i jämförelsen.
I dag motsvarar e-handeln cirka fem procent av detaljhandels totala omsättning som ligger på runt 632 miljarder kronor. Livsmedelsförsäljningen står för hälften av omsättningen, men har en väldigt liten andel av e-handeln.
– Ingen av de stora aktörerna är med på riktigt. I dag sker en procent av livsmedelsförsäljningen på nätet och det är främst matkasseföretag och lokala aktörer som står för den, säger Fredrik Kolterjahn, försäljningschef på HUI Research.
Han berättade om tre olika möjliga scenarier för den framtida e-handeln på ett frukostseminarium i Malmö i morse. Även i det sämsta fallet spås att var femte köp sker på nätet. I dag är det vart tjugonde.
Om man tittar tio år bakåt tiden har e-handeln ökat från 3,7 miljarder kronor per år till troliga 37 miljarder i år. Från 2011 till 2012 var ökningen 15 procent. Samtidigt ökade butikshandeln med drygt två procent, sport och fritid var den stora vinnaren i både butik och nätet.
Den första av de tre scenarierna benämner Fredrik Kalterjahn försiktig utveckling, vilket betyder att det mer eller mindre rullar på som idag. Men fler konsumenter hittar nätet.
Stark utveckling betyder att en tredjedel av detaljhandelsförsäljningen sker på nätet. Den framtidsbilden kräver ny teknik som underlättar handlandet, bättre betalnings- och logistiklösningar och ändrade konsumentvanor. Och att livsmedelsföretagen tar större plats på nätet.
Det tredje scenariet, extrem, kräver enligt Fredrik Kolterjahn helt ny teknik som vi ännu inte sett och starkt förändrade konsumentvanor. Och enligt HUI research prognos skulle det betyda att 47 procent av omsättningen sker på nätet.
– Vilken prognos är då mest rimlig? frågade Fredrik Kolterjahn.
Hans och HUI Researchs svar är att det mesta pekar på en stark utveckling av våra e-handelsvanor. En tredjedel av detaljhandelsomsättningen härrör från nätet om tio år.
Det skulle i sin tur förändra butiksbilden i städer och köpcenter ordentligt.
– Jag tror att det blir fler butiker i våra köpcenter, men med mindre ytor. Och det kommer att gynna konsumenten.
E-handelsföretagen måste också förändra sig om den starka utvecklingen ska bli verklighet, menar han.
– Den främsta drivkraften för konsumenterna att handla på nätet är utbudet, bekvämligheten och att det är så lätt att hitta information.
– Informationen är också en av handlarnas utmaningar. Det gäller att vara medveten och kunna hantera kundernas krav på information och deras vilja att berätta om en vara eller ett företag är bra eller dåligt, säger Fredrik Kalterjahn.
En annan utmaning är kundernas behov av att klämma och känna innan de handlar vissa varor och den mängd returer som företaget ska hantera.
– Än så länge är e-handel inte särskilt lönsam. Det är inte för inte som det står många riskkapitalister bakom dessa företag. Men det märks också att de vanliga butikskedjorna inte vågar vara utan nätet. Se på Sibas köp av Net-on-net till exempel.
Generationsväxlingen talar för näthandelns framtid. Idag är det främst bland blivande pensionärer som näthandlandet ökar.
Gå till toppen