Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Stormkritik mot SAS

SAS väntade in i det sista med att ställa in flygningar från Kastrup. Det får flygbolaget kritik för.

Bild: Arkiv: Jenny Leyman
Det är danska konsumentorganisationen Forbrugerrådet som tycker att SAS borde ha ställt in flygningarna när väderrapporten spådde orkanvindar över Kastrup. Andra flygbolag öppnade i förväg för ombokning under den tid stormen väntades kulminera.
Men trots att Öresundsbron hotade stängas och danska tågbolaget DSB meddelade att man skulle stoppa vissa linjer tyckte SAS att prognoserna verkade osäkra, och nöjde sig med att inte ta emot fler bokningar till avgångar på torsdagskvällen.
Det betydde att flygpassagerare som inte hade ombokningsbara biljetter fick försöka ta sig till Köpenhamns flygplats i Kastrup så gott det gick, och sedan mötas av besked om inställt flyg.
Inget vidare kundbemötande, tycker Forbrugerrådet. Organisationen bedömer att det var stor risk för att ovädret verkligen skulle störa flygtrafiken och att SAS därför borde ha låtit passagerarna boka om.
På SAS svarar danska presschefen Trine Kromann-Mikkelsen att stormen blev värre än flygbolaget väntat.
– I backspegeln hade det förmodligen varit bättre att erbjuda ombokning, men vi har också erfarenhet av motsatta situationer, där vi har erbjudit ombokning och sedan ändå kunnat flyga – till nackdel för dem som bokat om, forklarer Trine Kromann-Mikkelsen enligt flygsajten check-in.dk.
Resenärernas situation blev ännu besvärligare av flera danska flygplatser har hemsidor som inte orkade med toppbelastningen under stormen. Köpenhamns flygplats i Kastrup har ännu inte börjat arbeta med Twitter, men det kan ske i början av nästa år.
Gå till toppen