Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Brottet löses med hjälp av eleverna

En pistolbeväpnad man rusar in i ett klassrum på Rönnenskolan.
Det går ett sus genom den unga publiken som sitter längs väggarna.
Men det här är ett brott som kommer att lösas – med hjälp av eleverna.

Det är en scen från en guldsmedsbutik som spelas upp i klassrummet. Den beväpnade mannen försvinner efter rånet och lämnar kvar butiksinnehavaren och en chockad kund.
Kvinnan som har butiken säger upprört att de måste få fast rånaren. De måste ringa polisen och berätta vad de sett. Men kunden försvinner mumlande därifrån.
Här stoppas teatern. Och åttondeklassarna – som alla deltar i projektet Våga vittna – får två och två snabbt prata om vad som hänt.
– Hon hjälper inte till. Hon vill inte vittna, viskar Erleta Bajrami till sin kompis Derya Ucan bredvid.
I nästa teaterscen möter kunden sin son hemma – som av rädsla övertalar henne att inte vittna.
Återigen stoppas teatern. Nu får eleverna komma med förslag på vad mamman kan säga till sin son så att hon kan lugna honom och ställa upp och vittna. Argumenten är många.
– Annars ökar kriminaliteten. Vittnar man vet de att lagen fortfarande gäller, säger Sara Bilalovic.
– Kommer han i fängelse kan han inte längre hota någon, säger en annan elev.
När scenen hemma hos kunden spelas upp igen står två av eleverna bokstavligen bakom mamman och stöttar henne med argument. Den här gången blir utgången en helt annan. Med hjälp av de goda argumenten både lugnar och övertygar mamman sonen att hon ska vittna.
Från eleverna längs klassrumsväggarna kommer en spontan applåd.
– Tack själva! säger Liza Fry som spelat kunden. Det var mycket bra förslag ni kom med. Det var bra att ni sa att jag skulle lugna ner mig när jag pratade med min son.
Eleverna får nu lämna exempel på situationer i skolan då det också är viktigt att folk ställer upp och vittnar.
Efter en effektiv expressutbildning i skådespeleri får de elever som vill vara med och sätta upp egna små teaterstycken på samma tema.
I nästa steg ska de spelas upp för elevernas föräldrar när de ska få information om betydelsen av att vittna.
Sara Bilalovic är med i en grupp som ska gestalta hur en elev utsätts för ett rån. Frågan är om de två personer som passerar under händelsen ska ställa upp och vittna.
– Det är intressant både med teatern som visades och att man får vara aktiv själv. Man får dela med sig av sina tankar och höra andras tankar, säger hon.
– Tänker man efter så inser man att det här handlar om vår verklighet. Och jag har alltid velat prova på skådespeleri.
Gå till toppen