Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Jag tar aldrig extra försäkringar”

"Jag köper aldrig tilläggsförsäkringar", "Presentkort gäller generellt i tio år". Under fredagen chattade Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, om vilka rättigheter man har som kund i julhandeln.

Konsumentvägledare Maria Wiezell.Bild: PR-foto: Charlie Drevstam/Sveriges konsumenter

Reserojvén: Är det säkrast att handla i butik ? Många verkar fortfarande vara rädda för att handla via nätet, är det befogat ?

Maria Wiezell: Om du handlar av ett svenskt företag eller ett företag som ligger inom eu, och du följer de råd som Konsumenteuropa har på sin hemsida, nämligen att noga kolla upp vilket företag det handlar om, kolla organisationsnummer och kontaktuppgifter till företaget, sök vad andra har att säga om företaget och inte betalar i förväg utan antingen betalar via faktura eller med ett kreditkort, så finns det många fördelar att handlar via internet. Bla har du 14 dagars ångerrätt, vilket du inte kan kräva då du handlar i butik.

15:14, 13 December 2013

 

Bogesson: Är dörrförsäljning fortfarande ett "problem" med många klagomål och hur är skyddet där vid köp t ex ångerrätt? Hälsningar Bogesson

Maria Wiezell: Det finns fortfarande dörrförsäljare. Det säljs både dammsugare, brandskydd och säkerhetsdörrar direkt vid dörr. Enligt distans och hemförsäljningslagen har du 14 dagars ångerrätt då du handlar av dörrförsäljare, under förutsättning att du inte själv bjudit hem dem. Detta gäller även för homepartys eller på ställen där du inte endast för stunden befinner dig, en arbetsplats t ex. Dock måste du handla för mer än 300 kr för att du ska ha ångerrätt. I lagen finns också vissa undantag tex för matvaror.

15:14, 13 December 2013

 

Ove: Vilken är den vanligaste frågan du får? Något som återkommer?

Maria Wiezell: "Jag har anlitat en hantverkare och han har inte gjort ett fackmässigt korrekt arbete och det kostar mycket mer än jag trodde det skulle kosta. Dessutom är han försenad"
Och "Jag har blivit lurad till att ingå ett telefonabonnemang och fått en mobil de sa skulle vara gratis. Nu visar det sig att jag betalar den via en förhöjd månadsavgift i 24 månader. Kan jag ångra mig?"

15:15, 13 December 2013

 

Anna: Många butiker lämnar inget öppet köp, utan bara bytesrätt. Vad kan man begära som kund?

Maria Wiezell: Enligt lag har du inte rätt att kräva öppet köp varken när du handlar i butik eller av de tillfälliga försäljningstånden som kan finnas på marknader, utanför köpcentra eller i gallerior. Däremot kan butiken på frivillig grund erbjuda öppet köp och bytesrätt, men då kan de också villkora det, t ex att genom att skriva att man inte får bryta förpackningen. Se också till att det på kvittot står att det är öppet köp.

15:18, 13 December 2013

 

Eva: Finns det några regler för presentkort? Eller får tex en teater själv bestämma att de bara gäller en säsong? Alltså mindre än ett år?

Maria Wiezell: Ett presentkort är ett tillgodohavande som, om inget annat avtalats har en giltighetstid på 10 år. Detta regleras i preskiptionslagen. Men eftersom denna regel kan avtalas bort så kan ett företag avtala om en kortare tid än så. Vi brukar dock rekommendera att man använder ett presentkort så snart som möjligt, för skulle företaget gå i konkurs så har presentkortet inget värde längre. Man kan inte heller kräva att få lösa ut presentkortet i pengar om de t ex skulle ändra sitt sortiment så att det inte passar mig.

15:35, 13 December 2013

 

Johan: Ångerrätten på 14 dagar vid handel på nätet gäller väl inte personligt anpassade varor med t.ex. namnbrodyr?

Maria Wiezell: Det finns en reglel i distans och hemförsäljningslagen som säger att varor som tillverkats eller väsentligen ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en personlig prägel kan undantas från ångerrätten, uder förutsättning att man särskilt avtalat om detta skriftligen. Det räcker alltså inte att företaget skriver detta på sin hemsida utan man måste skriftligen avtala bort ångerrätten i dessa fall.

15:40, 13 December 2013

 

Ove: Vad tänker du själv på när du handlar?

Maria Wiezell: Först frågar jag mig om detta är något jag behöver.
Sedan försöker jag ta hänsyn till kvalitet, miljömärkning, var varan är producerad och helst också under vilka förhållanden den tillverkats och det pris jag ska betala för att komma fram till om det är ett bra köp eller ej. Ibland är jag så smart så att jag innan köpet går in på någon test och prisjämförelsesida för att kolla upp produkten T ex har tidningen råd&rön bra tester. Dessa går också att köpa via app eller web direkt i butiken. jag försöker välja bort butiker jag vet har dålig kundservice, jag köper aldrig tilläggsförsäkringar och betalar varan direkt, oftast med kort. Avbetalning är nästan alltid dyrare. Jag försöker också komma ihåg att spara kvitton även om det för en reklamation kan räcka med ett kontoutdrag för att bevisa var och när jag köpt varan, men ett kvitto, helst ett som man scannar in i sin dator eller sparar digitalt via de tjänster som finns för detta är ändå oftast bäst.

15:53, 13 December 2013

 

Johan: Vad gäller en vara som kan anses obrukbar/osäljbar om förpackning/försegling är bruten, t.ex. motorolja, lera eller liknande? Kan denna returneras?

Maria Wiezell: Det finns några undantag i distans och hemförsäljningslagen som bla handlar om varor som till sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller snabbt kan bli för gamla. Varorna ska ju vara i väsentligen oförändrat skick då du skickar tillbaka dem. De varor du nämner kan vara sådana. Har du handlar i butik och avtalat om öppet köp brukar det alltid stå att man måste lämna tillbaka varan i obruten förpackning.

15:56, 13 December 2013

 

Hans: Angående öppet köp/bytesrätt: Om nu en butik erbjuder öppet köp eller bytesrätt; hur säker kan jag vara som kund att jag verkligen får en ny oanvänd vara? För någonstans måste de returnerade varorna ta vägen Hängs de ut igen bland andra kläder? Kudden jag köpte är den ny eller använd. Hur kan jag kolla detta som kund att varan är ny

Maria Wiezell: Oftast krävs det att varan lämnas tillbaka i obruten förpackning eller åtmindstone oanvänd, men det kan självklart vara svårt att upptäcka om det klädesplagg du köper i butik bara är provat i butik eller har varit hemma hos kund. För att vara säker får man helt enkelt låta bli att handla där de erbjuder öppet köp, eller bara köpa plomberade varor eller där det tydligt syns att varan aldrig är uppackad.

15:58, 13 December 2013

 

Jonas: När det gäller garanti, så har vi tre års reklamationsrätt, men finns det någon tid som butiken måste hålla reservdelar, på tex hemelektronik?

Maria Wiezell: Garanti är ett frivilligt åtagande och den kan vara ingen alls eller hur lång eller kort som helst. Den kan också villkoras nästan hur som helst.
Däremot har man enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsfrist på ursprungliga fel. Det finns däremot inga regler för hur länge de måste tillhandahålla reservdelar. Men om en vara går sönder inom 3 år, det är ett ursprungligt fel och företaget inte kan laga pga att det saknas reservdelar, så måste du antingen få en ny produkt eller få häva köpet och få pengarna tillbaka. Är felet inte av väsentlig betydelse så kan det vara aktuellt med ett prisavdrag istället. Vid hävning har företaget rätt att göra ett avdrag för den nytta du haft av varan och du skall få en liten ränta på det belopp som du från början betalade för varan.
Skillnaden på garanti och reklamationsrätt enligt konsumentköplage är att under hela garantitiden ska säljaren bevisa att det är ditt fel att den gått sönder för att inte bli ansvariga för felet. Reklamationsrätt fungerar på samma sätt de första 6 månaderna därefter ligger bevisbördan på dig, så ju längre garanti du lyckas förhandla dig till ju bättre.

16:11, 13 December 2013

 

Gå till toppen