Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En outsider som kan bli Årets bil

Snålare, säkrare, snyggare och billigare.
Det här är bilen som kan bli en skräll när Årets bil 2014 snart ska röstas fram.

Nya Mazda 3 kanske inte är etta hos så många av de 58 jurymedlemmarna från 22 europeiska länder med mig själv, Håkan Matson på Dagens Industri och Tommy Wahlström på Vi Bilägare från Sverige.
Men om den finns med bland de sju i finalfältet som avslöjas på måndag, får den alldeles säkert röster av många, kanske alla i juryn.
Visst, konkurrensen är hård med bland annat tre elbilar, Tesla Model S, BMW i3 och Renault Zoe, men inställningen till elbilar är kluven.
En del tror stenhårt på dem, vilket till exempel gav elbilen Nissan Leaf segern 2011 och laddhybridtvillingarna Chevrolet Volt/Opel Ampera segern året därpå.
Andra avfärdar dem på grund av pris, räckvidd och möjligheterna att ladda.
Om årets elbilstrio finns det en del som talar för, men också mot.
Tesla Model S anses kanske för dyr med en prislapp från knappt 650 000 kronor med minsta batteripaketet. Dessutom har lyx-Teslan råkat ut för tre bränder på kort tid.
BMW i3 totalfloppade nyligen i Euro Ncaps krocktest.
Och lilla Renault Zoe är bara en elbil i raden.
Det är här tredje generationen Mazda 3 kommer in.
Den är snygg. Tycker jag.
Den har fin komfort och goda utrymmen, även i baksätet för mig som är strax över 1,80 lång och rätt bred på alla ledder.
Den lättkörd och trygg på alla vägar, på gränsen till sportig.
Den är snål tack vare Mazdas envetna gnetande med vikt och annat under namnet Skyactiv för att få ner förbrukningen. Bensinmotorerna 1,5/100 hk och 2,0/120 hk drar 0,51 liter/mil, 2,0/165 hk 0,58 liter/mil, dieselmotorn 2,2/150 hk drar 0,39-0,41 liter/mil. Alla har stopp-start.
Den är säker. I Euro Ncaps krocktest och säkerhetsbedömning blev det toppbetyget fem stjärnor.
Autobroms i farter under 30 km/tim är standard.
Ett paket med farthållare som bromsar bilen i farter mellan 15 och 200 km/tim om det finns risk för en krock, filkörnings- och döda-vinkel-varning finns som tillval för 8 000 kronor.
Den är prisvärd i klassen, inte dyrast, men inte heller billigast med ett startpris på 164 900 kronor för minsta bensinaren. Det är 5 000 billigare än föregångaren med motsvarande motor.
Frågan är hur långt det räcker i försäljningen med klasskonkurrenter som Audi A3, BMW 1-serie, Chevrolet Cruze, Citroën C4, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mercedes A-klass, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon, Skoda Rapid och Skoda Octavia, även om den har vuxit ur klassen, Subaru Impreza, Toyota Auris, klassledaren Volkswagen Golf och Volvo V40.
Många av dessa finns även som kombi, medan Mazda 3 bara kommer som femdörrars halvkombi och fyradörrars sedan i Sverige. De båda, som kostar lika mycket, har hyfsade bagageutrymmen, om än ingen kombivolym.
Klockan 15.00 måndag 3 mars avslöjar juryns ordförande Håkan Matson vinnaren av Årets bil 2014 i foajén på bilsalongen i Genève.
Är det Mazda 3?
Mot alla odds …

Plus och minus

PLUS
Prisvärd.
Snåla motorer.
Hög säkerhet.
Bra ljudkomfort.
Autobroms i låga farter (4-30 km/tim) standard.
MINUS
Viktiga säkerhetssystem bara tillval.
Kommer inte som kombi.

Mazda 3 2,2 Kombisedan

Pris kronor192 900

Skatt kronor/år360

Dieselmotor liter/hk2,2/150

Max vridmoment Nm380

Toppfart km/tim210

0-100 km/tim8,0

Växellåda6-växlad manuell

Automatlåda 14 000 kronor

Säkerhet

Krockkuddar6

Krocksäkerhet betyg5 (5)

Mått och vikt

Längd centimeter446,5

Tjänstevikt kilo1 395

Maxlast kilo515

Släpvagnsvikt kilo1 500

Bagage min/max liter364/1 250

Miljö

Förbrukning liter/mil0,41

Koldioxidutsläpp gram/km107

Övrigt

Klimatanläggningstandard

Autobroms 4-30 km/timstandard

Säkerhetspaket*8 000 kronor

* Med farthållare med autobroms, filbytesvarning, kurvljus och automatiskt helljus.

Konkurrenterna

Mazda 3 1,5/100 hk jämfört med föregångaren och åtta konkurrenter med bensinmotor:

modellmotor (l/hk)längd (cm)förbrukning (l/m)bagage (l)pris (kr)

Mazda 3 (nya)1,5/1004470,51364164 900

Mazda 3 (gamla)1,6/1054460,64340169 900

Ford Focus1,0/1004360,50363164 900

Honda Civic1,4/1004300,54477171 900

Hyundai i301,4/1004300,60378159 900

Kia Ceed1,4/1004310,60380164 900

Peugeot 3081,2/824280,50348174 900

Toyota Auris1,33/994280,54360161 900

Volkswagen Golf1,2/1054260,49380173 900

Volvo V401,6/120 4370,53335213 000

Mätaren

Köpa och äga7 (10)

Köra och åka8 (10)

Snål och säker8 (10)

Slutbetyg23 (30)

Gå till toppen