Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Koggarna i Malmö säljs för en hundralapp

Medeltidsfartygen i Malmö har kostat 138 miljoner kronor. Nu säljs de för 100 kronor. ”Det känns fantastiskt bra att ha rott detta i hamn”, säger kulturnämnden ordförande.

Bild: Ingemar D Kristiansen
Kol- och koksmagnaten Knuth Borg, Wallenbergfamiljens tidigare försäljningschef och grundare av Västeråsbaserade Scandinavian Intermarket AB, pekas ut som ny ägare.
– Det är en seriös köpare, som är seriöst intresserad av historiska skepp men som också har ekonomiska muskler och vilja att satsa på den här verksamheten, säger en lättad Daniel Sejstrajcic.
– Kulturdirektören har fått i uppdrag att teckna ett avtal. Tanken är att överlåtelsen ska ske innan den 31 januari.
Men Knuth Borg är förtegen och vill inte bekräfta affären.
– Vi kommer att träffas och diskutera saken i mitten av januari, så mycket är helt klart. Då får vi se hur det slutar, säger han.
Knuth Borg är dokumenterat svag för anrika fartyg. 1983 räddade han Malmö stads gamla ångisbrytare Bore från upphuggning. Båten återställdes i originalskick och är sedan förra året förtöjd i Malmös gamla svävarterminal.
Den gången var det nära att Knut Borg backade.
– Men när jag stod i maskinrummet, såg den fantastiska ångmaskinen och tänkte hur en skärbrännare skulle förstöra det fina hantverket, då ändrade jag mig. Det var mer hjärta än hjärna, säger han.
Kanske är det denna kamp mellan passion och förnuft som får honom att vela. Ty Malmös Wasaprojekt har inte bara varit en dans på rosor. Som alla träbåtsägare vet; när du renoverat färdigt i ena änden, är det dags att börja i den andra. Bara underhållet av koggarna har kostat mellan två till tre miljoner kronor per år. Totalt har projektet kostat 138 miljoner sedan starten 1998.
Det började som ett projekt för arbetslösa byggnadsarbetare och utvecklades till en turistattraktion med eget museum. Men de senaste sju åren har koggprojektet kantats av bråk och pengabrist.
Stadshuset tröttnade och Malmö museer tröttnade och tröttast av dem alla var förmodligen kulturnämndens ordförande Daniel Sejstrajcic (V).
– Det känns skönt med ett avslut, säger han.
– Nu ska jag sysselsätta mig med att föra fram den fantastiska kulturpolitik vi faktiskt har.
1998. Koggprojektet inleds i Malmö som sysselsättning för arbetslösa byggnadsarbetare.
2001. Stora koggen sjösätts.
2004. Koggmuseet invigs den 23 maj i gamla Svävarterminalen. I juni inleds segling med lilla koggen .
2005. "Tvekamp av Elbogen" klar för visning den 1 juni.
2006. En majoritet i kommunstyrelsen säger nej till fortsatt finansiering, men efter en politisk helomvändning av Vänsterpartiet blir det mer pengar under ett par år. Sedan ska koggarna bli en del av Malmö museer.
2008. Första seglats med allmänheten i stora koggen .
2010. Koggarna bjuds ut på entreprenad i fyra år. Stiftelsen Foteviken vinner.
2012. Stiftelsen Foteviken begär sig själv i konkurs i november.
2013. Kulturnämnden hittare en lämplig köpare. Eftersom koggarna inte är bokförda som en tillgång i Malmö stads anläggningsregister och därför inte har något ekonomiskt värde i balansräkningen, blir priset symboliskt: 100 kronor.
2014. Avtalet ska skriva under i januari. Om allt går som planerat byter koggarna ägare i slutet av månaden.
Gå till toppen