Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Därför tackade Per Gessle nej

En Mini! Världsartisten, mångmiljonären och Ferrari-samlaren Per Gessle kör en Mini till vardags.
Vi stötte ihop på Charles de Gaulle-flygplatsen efter en bilsalong i Paris.

Per Gessle.Bild: Arkivfoto: Christer Wahlgren 1985
Jag kände Per lite från tidernas begynnelse och frågade om han ville vara med i vår evighetsserie Min bil och berätta om sin vardagsbil i Stockholm och kanske lite om den exklusiva bilsamlingen i ett garage utanför Halmstad.
Han tvekade, men hustrun Åsa låg på.
– Klart att du ska ställa upp.
Det blev ändå ett nej. Per Gessle har alltid varit mån om att hålla privatlivet för sig själv och bilen tillhörde det.
Respekt.
Annars har så gott som alla som fått frågan ställt upp.
Från André Lauridsen från Eslöv för snart tio år sedan till Yesenia Espinoza Romero från Malmö förra lördagen.
Från författaren Björn Ranelid och hans Jaguar, Lundabiskopen Christina Odenberg med sin Toyota Avensis, handbollsproffset Sabina Jacobsen och fotbollsstjärnan Manon Melis med sina cyklar, MFF-mästaren Jiloan Hamad med sin Mercedes till alla andra kända och okända som berättat om sina bilar, cyklar, motorcyklar, moppar och lantbrukaren Sture Andersson i Bara om sin traktor.
Min bil kom egentligen med på Bil & Trafik för att få med en människa på bilsidorna.
Det blev en läsvärd succé har jag märkt på responsen. Uppskattad av läsare och de som varit med. Fifteen minutes of fame.
Det har trafik- och bilfrågorna också varit. Liksom biltesterna och krönikorna.
Mixen verkar ha varit bra.
Provkörningar av bilar har jag försökt blanda från högt till lågt, från Rolls-Royce Silver Shadow och Mercedes S63 AMG till Dacia Duster och Mitsubishi Space Star, från Porsche och Maserati till Volvo, Volkswagen och Saab när det märket fanns på riktigt.
Och jag har aldrig haft så mycket läsarkontakt.
Frågor och synpunkter om bilister och cyklister, om farliga gator och trafikmiljöer, om trafikregler och vägmärken, om avstånd och hastigheter, om när man ska ge tecken i cirkulationsplatser och allt annat som vi är osäkra på där ute.
Varje vecka – minst – har jag också fått frågor om bilköp på mejlen, i telefonen eller när någon stoppat mig ute på stan.
Jag har försökt valla in behov och plånbok och kommit med några förslag. Undrar hur många bilval som jag har hjälpt till med under åren? Och blev de som bad om hjälp nöjda med valet?
Nu är det dags att släcka ner datorn och ta farväl av Sydsvenskan – och er läsare.
Tack för den här tiden.
PS. Zlatan hörde aldrig av sig och ville vara med i Min bil och jag stötte aldrig ihop med honom på någon flygplats i världen, men han hade nog ställt upp …
Gå till toppen