Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Fantasifull opera för barn i alla åldrar

Maria Sundqvist har skapat experimentell opera för barn i elva år. Nu sätter hon upp ”Tusen och en natt” på Malmö opera.

Det kom in en man på biblioteket på Medborgarplatsen i Stockholm. Med sig hade han en väska. Han ställde sig framför barnen, öppnade väskan, och började sminka sig.
Några minuter senare hade han förvandlats från vilken alldaglig stockholmare som helst till Mickel Räv i Thorbjørn Egners populära barnbok ”Klas Klättermus”.
Förvandlingen lämnade ett outplånligt intryck hos åtminstone ett av barnen i publiken.
Idag, snart femtio år senare, jobbar hon själv med den typen av förvandlingar. Sedan 2002 har Maria Sundqvist varit konstnärlig ledare för Malmö operas egen barn- och ungdomsscen, Operaverkstan.
– Jag tycker fortfarande om att stå i kulissen och se en artist förbereda sig för att gå in, att se det ögonblicket då förvandlingen sker, säger hon.
Maria Sunqvist tar emot på sitt arbetsrum på Malmö opera. Det ser inte särskilt tjänstemannaaktigt ut. Två karmstolar i sirlig barockstil, klädd i rött sammetstyg. Ett gammalt bord i mörkt trä. Dignande bokhyllor och ett fotografi på Samuel Beckett.
Möblerna är rekvisita från tidigare föreställningar, berättar Maria Sundqvist. Det är inga problem, så länge hon lämnar tillbaka dem.
Vilket hon inte behöver göra än på ett tag. I somras förlängde operachefen Bengt Hall hennes förordnande med tre år, med möjlighet till ännu en treårsperiod efter det.
Operaverkstan beskrivs som en unik institution inom svenskt kulturliv, och nämns ofta i samma andetag som Unga Klara, Stockholms stadsteaters världsledande ungdomsscen.
Idén kommer från Maria Sundqvist. Efter att i flera år jobbat med kortsiktiga, experimenterande barn- och ungdomsprojekt på Malmö opera ställde hon ett villkor. Om ledningen, med dåvarande operachefen Stefan Sköld i spetsen, ville ha henne till ytterligare ett projekt skulle det vara långsiktigt.
Sparbanksstiftelsen Skåne beviljade 13,5 miljoner kronor i anslag och Operaverkstan blev verklighet.
2006, i samband med att Operan och Skånes dansteater togs över av Region Skåne, blev verksamheten permanent.
– Den värdegrund jag plockade fram redan vid starten finns fortfarande kvar. Våra värdeord kommer från Carl Jonas Love Almqvist, som i början av 1800-talet skrev: ”De som ej hava aktning för det barnsliga, de hava en kall själ och tala fåfängt om höga och magnifika ting.” Just att bejaka det barnsliga, det puerila, och se det som något positivt, det ska genomsyra våra verk. Men också vårt arbetssätt, med leken, prövandet och laborerandet som viktiga delar, säger Maria Sundqvist.
Målgruppen är små barn, stora barn och vuxna barn, och den konstnärliga linjen bygger på klassiska verk och nya verk, med barn och unga både på och bakom scenen.
– Framtagandet av nya verk har blivit en stark profil i vårt arbete. Vi jobbar ganska metodiskt med workshops och readings och testar materialet bland annat under repetitionerna, säger Maria Sundqvist, som tappat räkningen på hur många libretton hon skrivit under sin under de senaste tio åren.
– Skriv mellan tio och tjugo, föreslår hon.
Det går inte att prata om barn- och ungdomskultur i Sverige utan att också prata om syfte. Ska den vara uppfostrande och uppbygglig, eller bara konstnärlig?
Maria Sundqvist svarar med ett Lennart Hellsing-citat: ”All pedagogisk konst är dålig konst, men all god konst är pedagogisk.”
Det slutar väl lyckligt? är till exempel en fråga Maria Sundqvist får höra från många föräldrar till barn som kommer till Operaverkstans föreställningar.
– Men sen när de själva går på opera, vad är det då de ser? Jo, ”Bohème”, ”Carmen”, ”Aida”. Slutar de lyckligt? Inte precis. Det finns vuxna som säger att de vill gråta när de går på opera. Och jag tror även barn tycker om när det är sorgligt och hemskt.
Maria Sundqvist ser det inte heller som sin uppgift att göra teater som ska skola dagens unga till framtida kulturkonsumenter.
– Det finns många som säger att det är bra att vi spelar för morgondagens publik. Då säger jag alltid att vi spelar inte för morgondagens publik, vi spelar för dagens publik.
Hon fortsätter:
– En del betraktar oss som om vi skulle lära publiken hur den riktiga konsten ska vara. Kanske är det så att det är vi som ska lära oss något av publiken, om vår konstform, om verken, om vad vi berättar och hur vi berättar det. Att vara adekvata, det är vad vår publik lär oss.
Hon hoppas ändå att det inom någon av alla de tusentals barn som kommit till Operaverkstan genom åren ska ha tänts en gnista.
– Alla som går på teater kommer inte att bli teatertokiga, och alla som går på fotboll kommer inte att bli fotbollstokiga. Men man ska veta att det finns musikteater, att det finns vuxna som leker och gör sig till, att det finns ett musikens och teaterns språk. Har man den erfarenheten kan det betyda jättemycket.

Maria SundqvistTusen och en natt

Ålder: 56.
Bor: Lund sedan 1981.
Yrke: Dramatiker och konstnärlig ledare på Operaverkstan på Malmö opera.
Familj: Man och två barn.
Spelas: Från den 28 december till den 19 januari.
Längd: Cirka en timme.
Ålder: Från 6 år.

Tusen och en natt

Spelas: Från den 28 december till den 19 januari.

Längd: Cirka en timme.

Ålder: Från 6 år.

Gå till toppen