Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sagovärlden speglar operahusets magi

”Tusen och en natt” är inte bara världens mest kända sagosamling. Den är också en metafor för operans uppgift, menar regissören Maria Sundqvist. Imorgon är det urpremiär på Malmö operas stora scen.

Det är en sagovärld bakom kulisserna på Malmö opera. Ett femtiotal rödklädda personer förbereder sig för det första hela genomdraget av Operaverkstans stora vintersatsning ”Tusen och en natt”.
Det är lite mer än en vecka kvar till premiären när Sydsvenskan gör besök.
Bland dekoren till ”Miss Saigon” och ”Manon”, Operans andra två stora uppsättningar just nu, gör sig proffssångare redo tillsammans med gymnasieungdomar från Malmö.
– Den här gången har vi en hel klass från Heleneholms gymnasium. Det är en del av deras undervisning, en betygsgrundande kurs, säger Maria Sundqvist.
Daniel Fjellström har skrivit musiken, och Vanja Hamidi Isacson librettot. Hon arbetar med tvåspråkig teater, och i flera partier i uppsättningen blandas svenska och arabiska.
Maria Sundqvist ser berättelsen om Sjeherazade, som för att undfly döden berättar sagor för den deprimerade sultanen Sjahriar, som en metafor för operans uppgift.
– Genom sina sagor för hon in doft, musik och färg i hans liv. På det sättet är Sjeherazade som ett operahus, där vi berättar sagor – outsinliga, fantastiska, skrämmande, lustfyllda, roliga och otäcka sagor. Men den visar också hur viktigt lyssnandet är, att du kan förändra dig själv med dina inre bilder, säger hon.
Gå till toppen