Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Allt fler skåningar tar tåget

Tågresandet i Skåne har dubblats – och dubblats igen. Lunds C har på femton år fått 20 000 nya dagliga resenärer, Malmö C 17 000, Helsingborg 13 000.

Bild: Sara Johari
Det har gått femton år sedan kollektivtrafiken i Skåne lades över på en enda aktör. Skånetrafiken bildades den 1 januari 1999 när Länstrafiken Malmöhus slogs ihop med Länstrafiken Kristianstad.
En grundtanke var att Skåne skulle bli rundare, med goda buss- och tågförbindelser i hela länet. Inte bara västligaste Skåne skulle ta del av dynamiken kring den nya Öresundsbron.
När länsgränsen suddades ut tog Skånetrafiken till vara det bästa från två världar:
En särskild Skånetaxa infördes efter förebild från Kristianstads län. Den nya enhetstaxan straffade inte längre resenärer som bytte mellan tåg och buss. Bussbiljetten gällde även på tåget – och vice versa.
Den gröna färgen från Malmös stadsbussar spreds till Helsingborg, som tidigare haft ljusblå bussar, samt till Lund, Kristianstad, Ystad och Trelleborg, som haft mörkblå stadsbussar.
Skåneexpressen blev ett koncept som togs över från Skånes östrahalvda. Såväl Kristianstads vita länsbussar som Malmöhus lila bussar omvandlades till gula regionbussar – medan pågatågen förblev lila.
De pågatåg som sedan 1983 trafikerat Malmöhus län rullade in över en utsuddad länsgräns. De första nya stationerna på andra sidan länsgränsen blev Åstorp (1998), Ängelholm (1999) samt Simrishamn, Tomelilla och ytterligare fem orter längs Österlenbanan (2003). Först 2010 nådde pågatågen Hässleholm och Kristianstad.
Pågatågen har tillsammans med Öresundstågen lockat fler skåningar att arbetspendla med tåg. Sedan 1999 har åtta nya stationer öppnats i gamla Malmöhus län, åtta i Kristianstads län. Under 2014–15 tas fyra nya stationer i bruk i det som tidigare kallades L-län, tre i det forna M-län.
Skånetrafiken har redan fördubblat antalet resande med kollektivtrafiken en gång. Målet är att dubbla siffrorna ännu en gång fram till 2020. Den nya fördubblingen lär komma först i det forna Kristianstads län.
När tågresandet ökar leder det också till fler resor med region- och stadsbussar.
Sedan 1999 har tågresandet i östra och nordöstra Skåne ökat från 12 451 av- och påstigande per dag till 35 718. Redan om sex-sju år kan den siffran stiga till 50 000 resenärer per dag.
I östra Skåne ökar tågresandet mest i procent. I reella tal är ökningen dock större i det forna Malmöhus län.
På stationer som Simrishamn, Tomelilla, Osby och Ängelholm har resandet ökat med mer än 200 procent sedan 1999.
Men i västra Skåne är ökningen störst i faktiska tal. Lunds C har på femton år fått 20 000 nya dagliga resenärer, Malmö C 17 000, Helsingborg 13 000 och Landskrona 6 000 fler på- och avstigande under en normal höstvardag.
Skånetrafiken försöker nu sprida sina framgångar från fusionen mellan två län till nya regioner i Sydsverige. Skånetrafiken är sedan 2001 drivande i arbetet med att köra Öresundstågen till nya orter. Jönköping och Borås är nya tänkta destinationer.
Skånetrafiken är även drivande i arbetet med en sydtaxa, en variant på Skånetaxan, som ger ett enhetspris vid resor över en länsgräns.
Gå till toppen