Kultur

Tusen och en natt: ”Ett helt universum”

Högt uppe i rymden hänger en svällande fullblodsmåne. Det är ett av få absolut realistiska inslag i iscensättningen av vår kanske allra mest reciterade sagoskatt, "Tusen och en natt", som nu fått kropp och röst i Operaverkstans försorg.

Bild: Emma Larsson
Det vita klotet hänger djupt inne i operahuset som en egen lysande cell; som en påminnelse om sagans lindring i varje liv, i varje stad. Eller som regissören Maria Sundqvist så vist formulerat det: ett operahus är en sagoberätterska, en Sjeherazade. Vad övrigt är, är alls inte tystnad.
Vad övrigt är, först och främst, ett stiliserat scenrum signerat Eva Sommestad Holten. Här klingar kuliss och dekor i turkosa nyanser och böljande linjer. Några sveper i vågrörelser strax framför orkestern, placerad längst bak för att sångarna ska komma så nära publiken som möjligt. Här upphör all svalka, för "Tusen och en natt" är som bekant ett knippe historier som vandrat längs Sidenvägen, sammanhållna av en ramberättelse i rått blod. Så här: kung Sjahriar är sjuk i hjärtat efter ett kärlekssvek. Därför har han dragit på sig ovanan att ha ihjäl sina hustrur, varje ny och en efter en. Tills Sjeherazade blir hans kvinna. Genom att berätta sagor köper hon sig tid att leva. Han går från stenansikte till människa. Hon från maktlöst offer till auktoritär drottning.
Dramatikern Vanja Hamidi Isacson har tidigare skrivit tvåspråkiga manus för teaterscenen. Att ge henne uppdraget att arbeta fram librettot känns givet, även om den språkmässiga betoningen i uppsättningen ligger tydligt på svenska. Det handlar hursomhelst om en rak text som utstrålar varsamhet om uppgiften. Mötet med Daniel Fjellströms tonsättning sker med eftertryck: "En natt till, en natt till", sjunger kören i en öppningsscen, som vore den osaliga situationen runt dödshotet mot Sjeherazade fångat i det smala utrymmet mellan partiturets två toner.
Musikdramatiskt famnar "Tusen och en natt" såväl dynamiken på en marknadsplats, som det stillsamma skenet hos oljelampor under en tältduk i fjärran. Ett samtida tonspråk spetsas med orientaliskt inspirerade figurer; här finns dessutom gott om sångbara partier för örat att vila i och omskapa till minne. Fullt integrerad både i komposition och scenrum är, förutom den välklingande barnkören, en tremannaorkester med oud, kamancheh och slagverk – så uppstår ett sofistikerat möte mellan musiktraditioner från öst och väst.
Emma Lyrén är inte oväntat ett självklart centrum i rollen som Sjeherazade, specialskriven just för henne. Gestaltningen mynnar i en mustig sopranresa; stark och smart lindar hon in Tor Linds bistra kung i sina svarta hårlockar. Fint är också samspelet med Sjeherazades unga syster, rent och sjåsfritt presterat av Natasja Jean Charles. Ytterligare en stjärna som glimmar på scenen är Lars Arvidsson: inbäddad i rök kränger han upp ur en kruka som ande, befriad från sitt åttahundraåriga fängelse av fiskaren och tenoren Tobias Rudåker. Anden Arvidsson har schwung både i strupe och i höfter: när han jazzar ut med eldröd peruk på toppen efter sitt solo har sagans mörker definitivt övergått i befrielse.
"Tusen och en natt" är en familjeföreställning i nätt femkvartsformat, som genom en fint utmejslad personregi (ingen glömd!) lyfter historien ur sitt mönster och blir till sceniskt liv. Här förmedlas ett litet urval av sagor, men verket ringar in ett helt universum. Slutscenen har pondus i paritet med finalen hos vilket verk i operakanon som helst. De halva tonstegen i introt öppnas upp – frisk luft strömmar in och berättelsens kraft rungar ända ut på gatan.

Tusen och en natt

Musik: Daniel Fjellström Text: Vanja Hamidi Isacson Scenografi: Eva Sommestad Holten Kostym: Leif Persson Ljus: Karl Svensson Ljud: Peter Dahlström Koreograf: Ola Hörling Regi: Maria Sundqvist Dirigent: Niklas Willén I rollerna: Emma Lyrén, Natasja Jean Charles, Tor Lind, Ola Simonsson, Lars Arvidsson m fl Bandaorkester: Ali Sabah, Hedda Heiskanen, Lars Ljungberg Malmö operas barnkör, Nya Latins Dansgymnasium, Drömmarnas hus Operaverkstan, Malmö opera Urpremiär, 28/12
Gå till toppen