Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Med Marx ut i cyberrymden

Tapirskrift. Axl Books.
Rasmus Fleischer tar med sig Marx ut i cyberrymden och spränger den svenska debattens gränser, skriver Nils Gustafsson.

Nätdebattören och historikern Rasmus Fleischer har samlat ett antal texter från de senaste tre åren under rubriken ”Tapirskrift”. Tapir är ett anagram på pirat, och det är med piratisterna som Fleischer också har förknippats, men texterna går utöver det rent nätpolitiska. Enligt författaren själv är det sammanhållande temat ”omkastningar” i skiftet mellan nollnolltal och tiotal.
Framför allt presenterar boken en sammanhållen samhällskritik som går utöver det vanliga ältandet av nätets olika sorgebarn (de förstör vårt internet!) och också blottar den bråddjupa ideologiska klyfta som man i olika sammanhang nödtorftigt har försökt släta över i kampen mot massövervakningen och upphovsrättsindustrin, nämligen den mellan frihetlig höger och frihetlig vänster. För det här är vänster så det räcker och blir över.
Boken är uppdelad i tre teman: texter om nätet, texter om urbanitet och trafik samt uttalat antikapitalistiska texter. I de nätpolitiska texterna – varav många publicerats på dagstidningarnas kultursidor – går Fleischer till attack mot molntjänsterna, det vill säga den centrala lagring av information som gör att man slipper ladda ner filer till sin egen dator utan kan lyssna på musik, titta på film och läsa och redigera texter och annan data genom exempelvis Spotify, Netflix, Dropbox och Googles paket av smidiga och välövervakade lösningar. Genom att avsäga oss den fysiska makten över informationen blir vi mindre fria, menar författaren. ”Att lagra filer på en hårddisk börjar framstå som att ha pengar på banken – inget för den breda massan att ägna sig åt […]” som han uttrycker det.
Och mellan slängarna mot Spotifys freemiummodell (reklamen är så outhärdlig att man tvingas betala för att slippa) och mot systemet med att få en telefon ”gratis” och sen förbinda sig till ett långvarigt mobilabonnemang med diverse extraavgifter lyser Fleischers egentliga ämne igenom: detta är nämligen inte bara en sorgesång över ett 1.0-internet vars löften om individuell frihet på tvärs mot företag och stater brutalt krossats utan framför allt en grundläggande kritik mot kapitalismen som samhällssystem.
I bokens avslutande del finner man texter som är längre, mer svårforcerade och fulla av Marx och den tyske marxologen Robert Kurz. Deras främsta ämne är varufetischismen och kravet på ständig ekonomisk tillväxt. Fleischer tycks i Kurz efterföljd se kapitalismen i den elektroniska revolutionens spår som drabbad av så allvarliga kriser att vi står inför civilisationens undergång. Och utan kapitalismens slutliga sammanbrott finns det ingen väg från molntjänsterna och upphovsrätten. Bortom kapitalismen finns det inte ens någon musik eftersom uppdelningen av konstnärligt och annat arbete enligt Fleischer är ett resultat av kapitalismens inneboende struktur.
Oavsett exakt hur långt man vill följa Rasmus Fleischer på hans marxistiska väg mot kapitalismens undergång framträder texterna i ”Tapirskrift” som ett betydligt mer utmanande och intressant bidrag till debatten om internet än mycket annat i flödet just på grund av att han kopplar ihop internet med en övergripande analys och spränger gränserna för den snäva svenska samhällsdebatten. I can haz moar?
Gå till toppen