Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Nu vill musikalartisten göra allt själv

Det är i livets ytterligheter som musikalartisten Nina Pressing trivs bäst.
– Att efter en föreställning slita av mig lösögonfransarna, köra hem och hinna natta barnen. Det är lycka för mig. Och ett privilegium.
Den 9 januari fyller hon 40 år.

Nina Pressing har uppträtt i otaliga musikaler i flera länder men hon valde bort att spela Mimi i ”Rent” på West End i London för att vara med i Mikael Wiehes ”Dåliga mänskor” på Malmö opera- och musikteater. Senare blev det Mimi ändå – fast i Köpenhamn.Bild: David Bergström
”Chess”, ”Evita”, ”Rent”, ”Cats” och nu senast som Anita i ”West Side Story”. Nämn en musikal Nina Pressing inte har medverkat i. Hon kan med lätthet minnas sin första balettlektion som 4-åring på Malmö stadsteater.
– Aldrig att jag glömmer tyllkjolarna, känslan att få dansa där. Jag var fast direkt.
Att hon hade energi som få upptäckte föräldrarna tidigt och uppmuntrade därför dotterns intresse för dans och musik.
Under hela skoltiden dansade hon och spelade piano fem till sex gånger i veckan.
– I dansen hittade jag mitt ”eget rum”. Genom den kunde jag uttrycka alla känslor jag bar på. Det jag inte kunde förklara eller vågade säga i ord dansade jag fram. Den relationen med dansen har jag fortfarande.
När Nina Pressing var 12 år dansade hon sig in i Malmöflickornas urvalstrupp. Hon berättar om scenframträdanden över hela världen, ombyten i taxibilar och sångrepetitioner i flygplan. Och ett tajt och lojalt kompisgäng.
– Tiden med Malmöflickorna lärde mig vikten av gemenskap och teamkänsla. I det här tjejgänget fanns jäklar i mig inte tid eller utrymme för skitsnack eller att spela ut varandra.
Det första stora musikalkontraktet för Nina Pressing var i musikalen ”Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat” på Slagthuset 1995. Samtidigt gick hon på audition för en roll i legendariska West End-musikalen ”Starlight Express”, i Bochum i Tyskland. Fem minuter efter hennes uppträdande inför juryn dunsade en hög papper ner framför henne.
– På stående fot erbjöd de mig en av huvudrollerna. Jag var tjugo år och trodde inte det var sant. Och lönen – herregud, jag frågade om det var summan jag skulle få under ett år!
Under de kommande fyra åren bodde Nina Pressing i Tyskland och uppträdde åtta gånger i veckan. Det var stenhård träning inför, inte minst eftersom hela musikalen framförs på rullskridskor och från sådana höga ramper att Nina Pressing ibland kände paniken gripa tag om hjärtat.
– Som mest kom du upp i 30 kilometer i timmen. Varje kväll, ibland två gånger på en kväll. Det var crazy! Och samtidigt sjunga högstrukna Andrew Lloyd Webber-toner, plus kicka koreografin!
Just det nästintill omöjliga, att vända ut och in på sig själv och ge allt vad varje cell mäktar med inför varje framträdande, är ändå det Nina Pressing söker. För att orka hålla ett högt tempo och vara i bästa möjliga form kväll efter kväll har hon bara tackat ja till de roller hon känt sig helt hängiven.
– Jag har följt mitt hjärta, alltid. Och tackat nej till resten.
Andra har ibland tvivlat på Nina Pressings val. Som när hon valde bort att spela Mimi i musikalen Rent på West End i London för att istället vara med i originaluppsättningen av Mikael Wiehes ”Dåliga mänskor” på Malmö opera- och musikteater.
– Jag hade inte bott i Malmö på evigheter, min bror hade just fått barn och det var en fantastisk rolluppsättning som skulle vara med i ”Dåliga mänskor”. Det valet var det många av mina kollegor som inte förstod.
Kort därefter hörde Philip Zandén, dåvarande chef och regissör på Malmö opera och gästregissör på nu nedlagda Gladsaxe teater i Köpenhamn, av sig till Nina Pressing.
– Han skulle regissera ”Rent” i Köpenhamn. Efter audition fick jag spela Mimi till slut. Och det var i den jag träffade min man Kaare. Det var tretton år sedan. Idag har vi två underbara barn tillsammans. Så nog var det rätt beslut.
Födelsedagen kommer att firas på hemmaplan i Malmö. Två saker vet hon att dagen ska innehålla.
– Champagne och snabba bilar – fast kanske inte i den ordningen! Jag är tokig i att köra snabba bilar så det är vad jag har önskat mig av min man.
– Och såklart att dagen ska firas med mina vänner och min familj. Utan deras vänskap och stöd genom åren vet jag ibland inte vad jag hade gjort. De betyder mycket för mig.
Framöver har Nina Pressing bestämt sig för att dra igång ett projekt som hon har funderat på länge men som hon inte känt sig mogen att börja med – förrän nu.
– Sedan tonåren har jag skrivit musik och låttexter och spelat in en hel del av det, fast tillsammans med andra.
– Nu vill jag göra allting själv, inte kompromissa. Det är dags för det nu.

40Nina Pressing

Bor: På en kringbyggd gård från 1820-talet i stadsdelen Hyllie i Malmö.
Familj: ”Min man Kaare, tillsammans har vi en son och en dotter.”
Drömroll: Intressanta filmroller.
Aktuell: Fyller 40 år på torsdag, den 9 januari.
Gå till toppen