Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kraftpaketet: Falafel bygger bäst hemma

Rimmar falafel med tvättbräda? Kan kikärtsbollarna vara den gyllengröna vägen till styrka och ett hälsosamt liv? Nutritionisten och styrkepaketet Dajana Jovanovic från Malmö lyfter bort frågetecknen.

Det är allmänt känt att Malmöborna är Sveriges och kanske världens vackraste invånare. Om det beror på stadens goda falafel eller inte råder det delade meningar om.
Kikärtsbollarna är åtminstone inte så pjåkiga, konstaterar Dajana Jovanovic.
Hon är känd från tv-programmet Gladiatorerna och till vardags arbetar hon som idrottslärare i Malmö, personlig tränare och nutritionist. Dessutom är hon storskytt i handbollslaget Trelleborgs HBK så hon om någon borde veta vad som krävs för att bli tuff och stark.
– Falafel består till stora delar av kikärtor som i sin tur innehåller bra kostfiber, mineraler och proteiner. Hundra gram kokta kikärtor innehåller cirka 9 gram protein, 23 gram kolhydrater och cirka 3 gram fett. Sedan fördubblas dock kalorimängden när bollarna tillagats färdigt i fritösen, säger Dajana Jovanovic.
Utan mat är det svårt att bygga muskler. Falafel i sig är alltså ingen hälsobov men de vegetabiliska oljor som används vid friteringen är å andra sidan, som man säger, ingen dans på gröna kikärtsbollar.
– Människor som tränar dagligen och tänker på vad de stoppar i sig i munnen äter nog inte falafel ofta. Däremot tycker jag att man kan unna sig falafel någon gång utan att ha dåligt samvete. Skulle jag välja bland snabbmaten hade jag hellre valt en falafelrulle än ett mål på McDonald’s.
Okej, falafel som tillagas i gatukök och restauranger är inget hälsopiller men den hemlagade varianten tilltalar Dajana Jovanovic, som berättar att hon och hennes kollegor följer Falafelbloggen på Sydsvenskan.se.
– Falafel är rikt på proteiner som är byggstenarna i vår muskulatur och därför nödvändig i en atlets välbalanserade kosthållning. Jag hade helst tillagat falafel på egen hand. Då går det alldels utmärkt att rulla bollarna hemma och grädda dem i ugnen utan något som helst fett, säger hon.
Falafel kan alltså vara en byggsten i jakten på styrka och välmående. Frågan är om yogaläraren och hälsoterapeuten Malin Sandell håller med.
– Många som sysslar med yoga anser att man inte ska äta kött och då passar det att istället äta falafel. För mig handlar det inte om vad som är rätt eller fel utan vad jag själv mår bra av. När jag äter falafel sitter jag gärna ner och är närvarande, falafeln blir en ceremoni som jag njuter av, säger hon.
Man ska helst inte göra yoga precis efter att ha tryckt i sig en falafelrulle. Kikärtsrätten kan vänta till efter yogapasset, säger Malin Sandell.
– Jag plockar gärna bort löken, alla tål ju inte råa grönsaker. Jag ser till att ha närvaro när jag äter, då märker jag själv när jag blir mätt. Om jag är disträ och kanske tittar på tv medan jag äter så äter jag oftast hela falafeln, fast jag inte varit så hungrig.

Läsares rop på falafelhjälp

Engagerade mejl fortsätter att rulla in till Falafelredaktören. På Falafelbloggen kan du bland annat se en läsares hjärtskärande mejl om läget i Västra hamnen.

Falafelrätt eller falafelfel?

1. Kan falafel tillagas med torkade bondbönor?
2. Vem på Sydsvenskan går under smeknamnet ”Yrkesmannen”?
a) Adam von Gertten b) Karin Arbsjö eller c) Olof Westerberg.
3. Vilket falafelställe fick kritik av politiker i Malmö för att det gav ”ett gräsligt intryck”?
Se svar i Falafelbloggen.
Gå till toppen