Jag tror att vi var många som inte såg de goda sidorna och underskattade attraktionskraften när första generationen Nissan Qashqai lanserades 2007.
Visst, den gick till final i Årets bil, men fanns inte som vinnare hos någon i juryn. Den fick i alla fall tillräckligt många ströröster för att sluta femma, efter Fiat 500, Mazda 2, Ford Mondeo och Kia Ceed, men före Mercedes C-klass och Peugeot 308.
Jag tror att många i juryn – inklusive jag själv – såg Qashqai som en stadsjeep till, lite mindre och mer personbilslik, men i alla fall en stadsjeep.
Min dåvarande jurykollega Marianne Sterner på Vi Bilägare såg den goda sidan hos Qashqai: ”En praktisk familjebil med hög komfort.”
För det var just det många upptäckte.
Annons
Qashqai var ingen vanlig kantig kombi och ingen törstig, stor stadsjeep, utan något mittemellan, en crossover med lite högre sittposition som många köpare uppskattar. Dessutom prisvärd när det bara fanns dyrare modeller i klassen, som Volvo XC70 och Audi A6 Allroad.
Annons
Den blev succé.
Under de senaste sju åren har det sålts 1,5 miljoner Qashqai, som utvecklats i Europa för Europa och bara byggs vid Nissans fabrik i Sunderland i England.
Qashqai gick att få med fyrhjulsdrift, men det valde bara var tionde av de drygt 20 000 som köpte Qashqai i Sverige. Få valde också sjusitsvarianten.
När det nu är dags för uppföljaren till succébilen, som stått för 55 procent av Nissans försäljning i Sverige och som sålts i 1,5 miljoner exemplar i Europa under sina sju år på marknaden, har man släppt sjusitsvarianten. I stället ska storasyskonet och mer stadsjeeps lika X-Trail, som kommer i höst, erbjudas som fem- och sjusitsig.
Och fyrhjulsdrift går bara att köpa till den stora dieselmotorn 1,6/130 hk för 215 900 kronor med enbart framhjulsdrift, 20 000 kronor till med fyrhjulsdrift.
Billigast är bensinaren, 1,2/115 hk för 179 900 kronor, medan den förväntade bästsäljaren 1,5 dCi/110 hk med en dieselmotor från allianspartnern Renault kostar 206 900 kronor. Den drar bara 0,38 liter/mil och släpper ut 99 gram koldioxid/kilometer.
Bilen är rymlig och välartad och känns trygg och odramatisk på vägarna på franska sidan söder om Genève där jag provkörde bilen nyligen.
Första generationen Qashqai fick toppbetyget fem stjärnor när den krocktestades och säkerhetsbedömdes av Euro Ncap 2009. Hur det går för uppföljaren med de tuffare testreglerna får vi veta så småningom.
Annons
Vad vi vet är att Nissan erbjuder en rad säkerhetssystem, skyltläsning, autobroms, runt-om-kamera, trötthets-, döda-vinkel- och filbytesvarning, men bara som tillval i olika paket för 10 000 kronor/styck.
Annons
Nu är det upp till bevis för Qashqai.
Frågan är om det blir succé igen nu när konkurrensen är tuffare med rader av mindre modeller i crossoverklassen.
Pris kronor206 900
Skatt kronor/år360
Dieselmotor liter/hk1,5/110
Max vridmoment Nm260
Toppfart km/tim180
0-100 km/tim12,4
Växellåda6-växlad manuell
Säkerhet
Krockkuddar7
Krocksäkerhetinte testad än
Mått och vikt
Längd centimeter437,7
Släpvagnsvikt kilo1 350
Bagage min/max liter439/1 513
Miljö
Förbrukning liter/mil0,38
Koldioxidutsläpp gram/km99
Övrigt
Säkerhetspaket*10 000 kronor
Förarassistanspaket**10 000 kronor
* Med autobroms, skyltläsning, filbytesvarning, automatiskt helljus och parkeringssensorer fram/bak.
** Med döda-vinkel-varning, rörelsedetektor, trötthetsvarning och parkeringsassistans.
KONKURRENTERNA
Nya Nissan Qashqai 1,5/110 hk jämfört med föregångaren och några klasskamrater med dieselmotor och framhjulsdrift:
Modell motor(l/hk) längd (cm) förbrukning (l/m) bagage (l) Pris (kr)
Nissan Qashqai (nya)1,5/1104380,38439206 900
Nissan Qashqai (gamla)1,5/1104330,49410202 900
Hyundai ix351,7/1154410,53591224 900
Mini Countryman1,6/1124100,44450221 900
Mitsubishi ASX1,8/1174300,48419229 800
Opel Mokka1,7/1304280,45356212 900
Peugeot 30081,6/1124370,50432238 900
Skoda Yeti1,6/1054220,46405224 300
Suzuki SX4 S-Cross1,6/1204300,46430219 900*
Volvo V40 CC1,6/1154370,38335252 000
* Fyrhjulsdrift standard.
MÄTAREN
Köpa och äga 8(10)
Köra och åka 7(10)
Snål och säker 8(10)
Slutbetyg 23(30)
Prisvärd i klassen.
Snål.
Komfort.
Utrymmen.
Säkerhets- och assistanssystem bara tillval.
Fyrhjulsdrift och automatlåda bara tillgänglig till största dieselmotorn (1,6/130 hk).